آفتاب

مناسبات ایران و سنگاپور توسعه می یابد/ نگاهی به آمار اقتصادی سنگاپور

مناسبات ایران و سنگاپور توسعه می یابد/ نگاهی به آمار اقتصادی سنگاپور

کوالالامپور- ایرنا - مناسبات سنگاپور و ایران طی ماه های اخیر رو به توسعه گذاشته است و طی هفته های آینده تهران و سنگاپور شاهد رفت و آمد مقامات دو کشور و رایزنی ها برای گسترش مناسبات دوجانبه است.

جواد انصاری سفیر ایران در سنگاپور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر وزیر خارجه این دولت - شهر به تهران و سفر ماه آینده رییس مجلس سنگاپور به ایران بر گسترش مناسبات دوجانبه تاکید کرد.

برخی گزارش ها حاکی است سه تن از مقام های بلندپایه ایران نیز خردادماه امسال برای شرکت در اجلاس های جداگانه و رایزنی با مقامات سنگاپور به این کشور سفر می کنند.

سفیر ایران در سنگاپور با اشاره به جایگاه اقتصادی سنگاپور در آ.سه.آن و جهان و با تاکید بر گسترش مناسبات دوجانبه با ایران وضعیت اقتصادی این دولت – شهر را تشریح کرد.

وی با نگاهی به اقتصاد سنگاپور از پنجره آمار، گفت که این دولت - شهر جزیره ای با برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی در جنوب مالزی و گذرگاه استراتژیک اقیانوس هند و خلیج بنگال به دریای جنوبی چین، شاهراه تردد بیشتر ناوگان های دریایی و کشتی های تجاری و کریدور عبور و ترانزیت اکثر خطوط هوایی در آسیای جنوب شرقی است.

وی گفت: انضباط و مدیریت امنیتی حاکم براین شهر- کشور 712 کیلومتر مربعی و مرکزیت بزرگترین بانک های آمریکایی ، اروپایی و آسیایی و جریان سیال سرمایه و ثروت در این کشور، نقشی خطیر برای سنگاپور رقم زده و این جزیره کوچک رابه بازیگری تأثیرگذار در عرصه اقتصاد آسیا تبدیل کرده است.

وی با نگاهی به آمار اقتصادی سنگاپور در سال گذشته میلادی، گفت که این کشور سال 2013 رشد تولید ناخالص داخلی 3.7 درصدی را ثبت کرد در حالی که اقتصاد سنگاپور سه ماهه چهارم سال 2013 را با نرخ رشد 4.4 درصد به نسبت سال قبل از آن به پایان برد.

آمار ارایه شده توسط سفیر ایران در سنگاپور نشان می دهد نرخ تورم سنگاپور در سال گذشته میلادی 1.5 درصد، نرخ بیکاری 1.8 درصد، نرخ مالیات 14.2 درصد و در آمدسرانه این کشور در سال گذشته میلادی 54 هزار و 776 دلار آمریکا بوده است.

این آمار گویای آن است که سهم صنعت در اقتصاد و تجارت سنگاپور 26.6 درصد و سهم خدمات 73.4 درصد است.

حجم کل تجارت سنگاپور در سال گذشته میلادی 777 میلیارد و 899 میلیون دلار آمریکا بوده که از این میزان 407 میلیارد و 453 میلیون دلار سهم صادارات و بیش از 376 میلیارد و 441 میلیون دلار سهم واردات بوده است.

براین اساس حجم تجارت محصولات داخلی 219 میلیارد و 363 میلیون دلار ، صادرات غیرنفتی 134 میلیارد و 172 میلیون دلار و صادرات لوازم الکترونیکی 14 میلیارد و 96 میلیون دلار بوده است.

این آمار گویای آن است که حجم صادرات مجدد سنگاپور 191 میلیارد و 358 میلیون دلار، حجم تجارت خارجی غیرنفتی این دولت - شهر 65 میلیارد و 842 میلیون دلار و حجم واردات کالای غیرنفتی نیز چهار میلیارد و 56 میلیون دلار بوده است.

هنگ کنگ، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، مالزی، تایلند، اندونزی، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین 10 شریک برتر تجاری سنگاپور در سال گذشته میلادی بوده اند.

آساق**1611
کد N283594

وبگردی