آفتاب

اولاند همه پرسی در شرق اوکراین را بی اهمیت دانست

اولاند همه پرسی در شرق اوکراین را بی اهمیت دانست

تهران - ایرنا - ˈ فرانسوآ اولاند ˈ رئیس جمهوری فرانسه ضمن مردود دانستن همه پرسی روز یکشنبه در مورد خودمختاری شرق اوکراین گفت : تنها رای گیری که در اوکراین اهمیت دارد انتخابات ریاست جمهوری 25 مه ( چهارم خرداد ) است .

به گزارش خبرگزاری رویترز از باکو ، شورشیان جدایی خواه در اوکراین در ستیزه جوبی با دولت تحت حمایت غرب در این کشور رای گیری خود را پیش بردند و یکی از آنها از برنامه تشکیل نهادهای مستقل دولتی و نظامی پس از اعلام نتایج در روز دوشنبه خبر داد .

یک شورشی دیگر گفت : این رای گیری مستقیما موجب تجزیه این جمهوری شوروی سابق نخواهد شد بلکه به شرق کشور خود مختاری بیشتری خواهد داد که بعدا می تواند به استقلال یا وحدت با روسیه منجر شود.

اولاند گفت : این رای گیری چنان ساختگی بود که حتی نمی توان آن را همه پرسی خواند . وی هنگام ورود به باکو پایتخت جمهوری آذریایجان که زمانی همچون اوکراین بخشی از اتحاد شوروی تحت رهبری مسکو بود گفت : من نمی خواهم از واژه همه پرسی استفاده کنم چرا که نکته اینجاست که نمی توان آن را همه پرسی دانست . ˈ

اولاند با اشاره به انتخابات ملی پیش بینی شده برای تعیین جانشین ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری برکنار شده طرفدار مسکو پس از اعتراضات بی وقفه در این کشور گفت »: تنها انتخاباتی که اهمیت دارد انتخابات 25 مه است . ˈ

وی همچنین تهدید کرد درصورت عدم برگزاری انتخابات رئیس جمهوری در تاریخ پیش بینی شده موج تازه ای از تحریمها راه خواهد افتاد.

اولاند و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز شنبه در بیانیه مشترکی موافقت خود را با تشدید تحریمها علیه روسیه در صورت لزوم اعلام کرده بودند.

مترجمام 1403/1547
کد N277523

وبگردی