آفتاب
فرانس 24:

اتباع اروپا و امریکا در میان تروریست های سوریه هستند

اتباع اروپا و امریکا در میان تروریست های سوریه هستند

تهران- ایرنا- شبکه تلویزیونی ˈفرانس 24 ˈ با واکاوی علت مشارکت اتباع خارجی در عملیات تروریستی در سوریه و تبعات آن ، نقش تبلیغات منفی را در جذب نیرو برای تروریست ها حائز اهمیت دانست و گفت: اتباع اروپا و امریکا در میان تروریست های سوریه هستند.

ˈآرون زلینˈ کارشناس اندیشکده ˈموسسه واشنگتنˈ در ویژه برنامه این شیکه تلویزیونی گفت که شهروندان خارجی که برای پیوستن به جبهه مخالف دولت سوریه راهی این کشور می شوند و از آن دسته از تبلیغاتی تاثیر می گیرند که نبردهای سوریه را به عنوان جنگ مذهبی جلوه می دهند.

زلین افزود: این افراد که عمدتا از اتباع کشورهای اروپایی هستند و علاوه بر شهروندان دیگر مناطق جهان، شماری نیز تابعیت آمریکا را دارند، به واسطه اثرپذیری از تبلیغات، به این نتیجه می رسند که دولت های عربی و غربی مداخله ای برای رفع بحران سوریه نمی کنند و آنان خود باید راهی این کشور شوند.

به گفته این پژوهشگر موسسه واشنگتن، اکثر اروپایی هایی که برای مشارکت در درگیری ها راهی سوریه می شوند، کم درآمد و محروم از شغل هستند و تبلیغاتی که آنها را به انجام یک کار به اصطلاح الهی و پیوستن به جنگ فرامی خواند، پیامی قوی به آنها القا می کند.

وی به شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و همچنین عضوگیری های مستقیم، به عنوان دو ابزار موثر در جذب اتباع خارجی به سوریه نام برد و افزود: در انگلیس گروهی موسوم به ˈالمهاجرونˈ و در بلژیک نیز گروه ˈشریفهˈ به طور مستقیم در جذب نیرو برای اعزام به سوریه فعال هستند.

این پژوهشگر، ترکیه را نیز که اتباع اروپایی برای یک سفر کم هزینه به آن نیازی به روادید ندارند، بهترین مسیر برای انتقال نیروهای داوطلب به سوریه خواند و گفت: در مقایسه با ترکیه، مسیرهای یمن، افغانستان و سومالی به دلیل بعد مسافت و هزینه بر بودن کمتر مورد توجه هستند.

وی همچنین به نگرانی دولت های غربی از بازگشت آن دسته از اتباع خود به کشورشان اشاره کرد که به خاطر حضور در جمع تروریست ها در سوریه، افراطی تر می شوند و از اجرای حملات تروریستی در کشور خود ابایی نخواهند داشت.

این پژوهشگر موسسه واشنگتن در پاسخ به پرسش فرانس 24 در خصوص میزان گرایش افراد به اجرای حملات تروریستی پس از بازگشت به کشور، به نتایج مطالعات دانشگاهی در نروژ استناد کرد و گفت که براساس تحقیقات به عمل آمده بین سال های 1990 تا 2010 میلادی، اساسا از هر 9 شهروند غربی که برای ماموریت های نظامی در خارج از کشور اعزام می شود، یک نفر به انجام عملیات تروریستی در کشور مبدا خود مبادرت می کند.

وی با اشاره به پرشماری حضور اروپایی ها در درگیری های سوریه، احتمال مبادرت شهروندان اروپایی به حملات تروریستی در کشورهای متبوعشان را بسیار زیاد توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، اخیرا نشستی در سطح وزرای کشورهای غربی در بروکسل برگزار شد که محور آن نگرانی از گرویدن جوانان اروپایی به جنگ داخلی سوریه بود.

وزیران کشورهای شرکت کننده در نشست ˈوال دوشسˈ بروکسل از افراط گرایی مضاعف جوانانی ابراز نگرانی کردند که با تبلیغات گروه های تروریستی در حال جنگ در سوریه، به این گروه ها می پیوندند و در بازگشت، تهدیدی عمده در داخل خاک کشور خودشان محسوب می شوند.

این ابراز نگرانی ها در حالی است که حمایت های مالی و تسلیحاتی جبهه عربی-غربی از تروریست های سوریه همچنان ادامه دارد.

مترجمام **1302**5981
کد N277135

وبگردی