آفتاب
یک کارشناس ترک در گفتگو با مهر:

ایران از تنش بین آمریکا و روسیه استفاده کند/ ضرورت ایجاد موازنه از سوی ایران

ایران از تنش بین آمریکا و روسیه استفاده کند/ ضرورت ایجاد موازنه از سوی ایران

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: تونی کارتولوچی کارشناس و تحلیلگرمسائل ژئوپولتیک خواستار استفاده ایران از فرصت به وجود آمده در اثر تنش بین غرب و روسیه بر سر اوکراین شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی وقوع تنش بین غرب به رهبری آمریکا و روسیه بر سر اوکراین و تهدید روسیه به قطع صادرات گاز این کشور به اتحادیه اروپا، جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا و اروپا اجازه نخواهند داد تا از گاز به عنوان سلاح سیاسی علیه کشورهای اروپایی که 30 درصد انرژی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کنند استفاده شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا با جایگزین کردن بخش های از گاز صادراتی روسیه به اروپا وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش دهند. آنها به این منظور اعلام کرده اند بخشی از گاز مصرفی اروپا را از جمهوری آذربیجان و کشورهای آسیایی تامین خواهند کرد.

در همین راستا تونی کارتولوچی تحلیلگر و کارشناس ژئوپولتیک و منتقد سیاست های آمریکا در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری مهر به سوالاتی در این خصوص پاسخ داد.

وی در خصوص احتمال تلاش آمریکا و اروپا برای جایگزینی گاز روسیه با گاز ایران به منظور کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه گفت: از نظر سیاسی و اقتصادی و فرصت های دفاعی یقینا اعمال تحریم ها علیه روسیه از سوی آمریکا موجب خواهد شد تا این کشور نگاهی به سمت شرق و داخل خودش داشته باشد.

کارتولوچی در خصوص احتمال انجام چنین کاری از سوی آمریکا و اروپا با وجود تحریم های ایران گفت: معتقدم آمریکا و غرب هرگز شرایطی را که موجب کاهش فشارها بر ایران شوند را نخواهند پذیرفت از جمله جایگزین کردن گاز صادراتی روسیه به اروپا توسط گاز ایران. آمریکا و اروپا فقط در شرایطی تحریم ها و فشارهای ایران را کاهش خواهند داد که در تهران یک نظام تحت نفوذ آنها به قدرت برسد.

این کارشناس تایلندی در خصوص اقداماتی که ایران می تواند به نفع خود از فرصت به وجود آمده ناشی از تنش بین غرب و روسیه استفاده کند گفت: ایران از نظر ژئوپولتیکی و سیاسی شریک خوبی برای روسیه است. قطعا روسیه افزایش توان ایران را مثلا در زمینه هسته ای حتی موجب قوت خود برای مقابله با غرب می بیند. همچنین روسیه در دراز مدت ایران را به عنوان دری جایگزین و باز برای مقابله با درهایی می بیند که غرب در تلاش است به رویش ببندد.

وی در ادامه افزود: بهترین کاری که ایران در حال حاضر می تواند انجام دهد، استفاده از فرصت ایجاد شده است البته نه برای تلاش برای جایگزین کردن گاز روسیه بلکه می تواند همکاری های خود با روسیه و کشورهای تحت نفوذ روسیه را افزایش دهد زیرا که هرگونه تلاش غرب برای نزدیک شدن به ایران با هدف نابودی ایران صورت خواهد گرفت مشابه آنچه که ما درباره عراق و لیبی شاهد آن بودیم.

کارتولوچی تصریح کرد: ایران در حال حاضر باید توازن خوبی در اقدامات خود به وجود آورد بطوریکه از یک طرف ثابت کند که تهدیدی برای منافع غرب نیست و در عین حال از بقاء خود دفاع کند و این کار را باید با افزیش همکاری خود با کشورهایی که معتقد به جهان چند قطبی هستند انجام دهد.

--------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N265474

وبگردی