آفتاب

نقش اصلی در سند تحول آموزش و پرورش به معلم محول شده است

نقش اصلی در سند تحول آموزش و پرورش به معلم محول شده است

تهران- ایرنا- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای ضمن تبریک روز معلم به همه فعالان عرصه تعلیم و تربیت اعلام کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش اصلی در روند حساس و دقیق تعلیم و تربیت به معلم محول شده است.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که نسخه ای از آن روز شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته آمده است: دوازدهم اردیبهشت در تقویم کشور ما یاد آور روز بزرگ معلم است و تعلق به گروهی دارد که همه افراد جامعه به این قشر زحمتکش مدیون و مرهون هستند.

در این بیانیه با بیان اینکه معلم به عنوان کسی که حامل رسالت دانایی بخشیدن است و بنا به فرموده رهبر کبیر انقلاب(ره) کار او کار انبیا است، در همه جوامع وملل دارای ارج و قربی فراوان است، تصریح شده است: دقت و تعمق در بیانات حضرت امام خمینی(ره) ما را به این نکته رهنمون می سازد که انبیا عظام (ص) در حقیقت اصلی ترین کارشان معلمی بوده است و معلمین نیز در حقیقت دنباله رو و ادامه دهنده کار انبیا (ص) هستند و به همین اعتبار تکریم و تعظیم معلمین را گرامیداشت یکی از اصلی ترین هدف بعثت همه انبیا(ص) یعنی رهانیدن بشریت از نادانی و جهالت می دانستند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده است: رعایت شان معلم به عنوان کنشگر اصلی حوزه تعلیم و تربیت در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اهداف اصلی سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های بخش تعلیم و تربیت بوده است و نظام جمهوری اسلامی حمایت از قشر فرهیخته معلمان را در سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: در سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش» که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و رهبر معظم انقلاب سلامی از آن با تعبیر «نسخه شفابخش آموزش و پرورش» یاد فرمودند، نقش اصلی در روند حساس و دقیق تعلیم و تربیت به معلم محول شده است؛ در کنار محول کردن این وظیفه سنگین، توجه به ارتقای توانمندی های معلمین از طریق تاسیس «دانشگاه فرهنگیان» و ده ها مصوبه سودمند در راستای ارتقا شان و جایگاه معلم در سند «تحول بنیادین آموزش و پروش» نوید بخش یک روند شتابان در مسیر رشد و تعالی نهاد تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.



*** دوازده اردیبهشت، یادآور نام و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری(ره)

در بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری سالروز شهادت استاد مطهری آمده است: آن استاد شهید که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) حاصل عمر معظم له محسوب می شد و در تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «نظریه پرداز جمهوری اسلامی»است، را در یک کلام می توان یک عالم آگاه به زمانه و پاسخگوی همه نیازها و مبشر آزاد اندیشی در عین توجه به مبانی و اصول دانست.

در این بیانیه تصریح شده است: علامه شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره)در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با نگاه تیزبین به درستی تشخیص داد که منازعه اصلی جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه بین الملل در عرصه فکری و نظری است و از همان سال ها تقویت مبانی نظری انقلاب را با تالیف کتب سودمند وجهه همت خود قرار داد و هنوز هم بسیاری از آثار آن استاد شهید جز آثار سودمند و پاسخگوی به این نیاز و خواندنی برای آَشنایی با مبانی نظری اسلام و تشیع محسوب می شوند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شهید آیت الله مرتضی مطهری را به حق نماد (معلم) در جامعه ایران اسلامی دانسته و تاکید کرده است: اینکه چگونه شخصیتی با چگونه اوصافی الگوی (معلم) به شمار آید، نشان دهنده آرمانی است که تعلیم و تربیت در یک اجتماع به سوی آن متوجه است؛ ویژگی بنیادین شخصیت استاد مطهری تفکر بود و سایر کمالات او همچون وسعت دانش فلسفی و دینی، ایمان و تدین، بصیرت اجتماعی و سیاسی، محبوبیت و مقبولیت در حوزه و دانشگاه، توان کم نظیر او در بیان همه معارف و حقایق الهی و ... حول محور تفکر در شخصیت وی به هم گره خورده بود.

این بیانیه می افزاید: استاد مطهری متفکر بود و فقط در شعاع تفکر بود که توانست، میراث عظیم و باشکوه معارف اسلامی و گنجینه گرانبهای مکتب تشیع را که دستاورد قرن ها جهد و ایثار دانشمندان ایران اسلامی بود و به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در معرض دید جهانیان قرار گرفت، بازخوانی کند و با حفظ اصالت و حقانیت آن شرح و تفسیری تازه از آن به دست دهد، که ره آموز نسل جدیدی بود که در انقلاب اسلامی به ظهور رسید.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت یاد استاد شهیدمطهری(ره) و همه شهدای مسیر پرافتخار علم و فرهنگ اسلامی و روز معلم، بر تلاش همه فعالان در مسیر ارتقای جایگاه و شان معلم تاکید می کند.

فراهنگ(1)**9129 ** 1569
کد N260714

وبگردی