آفتاب

حمایت رییس جمهوری ترکیه از اردوغان

حمایت رییس جمهوری ترکیه از اردوغان

آنکارا - ایرنا - ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوری ترکیه از بیانیه اخیر ˈ اردوغان ˈ و تسلیت به نوادگان ارامنه کشته شده در سال 1915 در دوران عثمانی ، حمایت کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، گل در نشست مطبوعاتی مشترک با ˈ یواخم گاوکˈ رییس جمهوری آلمان در آنکارا حمایت خود را از این بیانیه اعلام کرد.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه برای اولین بار در تاریخ ترکیه به عنوان یک نخست وزیر این کشور به نوادگان ارامنه کشته شده در سال 1915 در دوران عثمانی تسلیت گفت.

نخست وزیر ترکیه از طرف کشورش به نوادگان ارامنه کشته شده در سال 1915 میلادی موسوم به قتل عام ارامنه در 24 آوریل در زمان امپراتوری عثمانی ، تسلیت گفت.

اردوغان در بیانیه ای برای نخستین بار در تاریخ این کشور با اشاره به اینکه حوادث تلخ یاد شده موجب تاسف است ، اضافه کرد نباید حوادث تاریخی منجر به بروز درگیریها در جهان امروز شود و باید با بهره گیری از ارزشهای مشترک برای خود آِینده بهتری بسازیم.

وی در این بیانیه افزود: این وظیفه مورخان و تاریخ شناسان است که با تحقیقات خود حوادث تاریخی را به آن شکلی که بوده به مردم امروز منتقل کنند.

گل همچنین در سخنان خود با اشاره به روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت : ترکیه در ده سال گذشته اصلاحات بسیاری را در راستای تعهد خود به منظور عضویت در اتحادیه اروپا انجام داده است.

رییس جمهوری ترکیه همچنین نگرانی خود را از احکام اعدام دادگاهی در مصر برای شماری بسیاری از اعضای سازمان اخوان المسلمین اعلام کرد و گفت : صدور چنین احکامی آسیب بسیاری به روند دمکراسی در مصر وارد خواهد کرد.

رییس جمهوری آلمان به دعوت همتای ترکیه ای خود برای یک سفر رسمی چهار روزه روز گذشته وارد ترکیه شد.

خاورم ** 230/1547
کد N251502

وبگردی