آفتاب
تحولات آفریقا/

تخلیه آخرین بازماندگان مسلمان از آفریقای مرکزی/ مسلمانان به سوی چاد فرار کردند

تخلیه آخرین بازماندگان مسلمان از آفریقای مرکزی/ مسلمانان به سوی چاد فرار کردند

کشته شدن 22 نفر در آفریقای مرکزی، اعتصاب کارگران معادن مهم پلاتین، تخلیه آخرین بازماندگان مسلمان از پایتخت آفریقای مرکزی و فرار مسلمانان به سوی چاد از جمله تحولات آفریقا به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز از کشته شدن 22 نفر از جمله 15 رهبر محلی و سه نفر از اعضای سازمان پزشکان بدون مرز مستقر در آفریقای مرکزی در پی حمله افراد مسلح به منطقه نانگا بوگیلا در 450 کیلومتری شمال بانگی در پایتخت این کشور در آستانه برگزاری انتخابات عمومی در روز 7 مه (17 اردیبهشت) خبر داد.

با وجود اینکه هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما احتمال می رود که شبه نظامیان مسیحی آنتی بالاکا مسئول این حمله باشند.

سخنگوی پلیس منطقه کمربند پلاتین آفریقای جنوبی نیز امروز دوشنبه اعلام کرد که معترضان چند ساختمان وابسته به شهرداری و شورای حزب حاکم کنگره ملی آفریقا را در اعتراض به وضعیت نامساعد اقتصادی این کشور آتش زدند.

رسانه ها همچنین از اعتصاب 70 هزار نفر از کارگران معادن مهم پلاتین در آفریقای جنوبی با هدف افزایش دستمزد به دو برابر میزان کنونی خبر دادند.

شینهوا نیز در گزارشی به مذاکرات جان کری وزیر خارجه آمریکا با سالواکر رئیس جمهوری سودان جنوبی و تاکید وی بر لزوم آتش بس از سوی دولت و جناح مخالف با هدف پایان دادن به خشونت ها و درگیریهای نظامی پرداخت.

جان کری ضمن محکوم کردن حملات اخیر به پایگاههای سازمان ملل متحد و کارکنان این سازمان در سودان جنوبی از فرآیند صلح در سودان جنوبی حمایت و از تصمیم سودان جنوبی برای آزاد کردن چهار نفر از مقامات سیاسی استقبال کرد.

آسوشیتدپرس نیز از تخلیه و خروج آخرین بازماندگان مسلمان از پایتخت آفریقای مرکزی از سوی نیروهای مسلح حافظ صلح و انتقال این افراد به شمال جمهوری آفریقای مرکزی خبر داد.

میامی هرالد نیزاز فرار هزار و 300 مسلمان از بانگی به سمت شهرهای شمالی در نوار مرزی چاد با افزایش درگیریهای فرقه ای در آفریقای جنوبی و اقدامات خشونت بار مسیحیان علیه مسلمانان خبر داد.

شاهدان نیز با اشاره به حمله گروهی خشمگین از افراد ناشناس به مسجدی در مرکز شهر در پی خروج کاروان مسلمانان از شهر و غارت لوازم موجود در این مکان مقدس اعلام کردند که این افراد شعار می دادند ما جمهوری آفریقای مرکزی را از مسلمانان پاک کردیم.

خشونت ها علیه مسلمانان در آفریقای جنوبی سازمانهای بین المللی را نگران کرده و در همین حال بزرگترین سازمان کشورهای اسلامی هیئتی 14 نفره را با هدف انجام تحقیقات در این باره به این کشور فرستاده است.

کد N250925

وبگردی