آفتاب
پازوکی در گفتگو با مهر:

فقط اسلیمی و خورشید خانوم نقاشی را ایرانی نمی‌کند/ اینجا رنگ‌ها حرف می‌زنند

فقط اسلیمی و خورشید خانوم نقاشی را ایرانی نمی‌کند/ اینجا رنگ‌ها حرف می‌زنند

عبدالحمید پازوکی هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران آخرین آثار خود را برای نمایش به گالری اعتماد برده است كه به اعتقاد خودش اين آثار از موتيف‌ها و رنگ‌های ايرانی بهره ویژه برده‌اند.

عبدالحمید پازوکی، هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نمایشگاه آخرش که در گالری اعتماد تهران بر پا شده است، گفت: نمایشگاهی که روی دیوار گالری اعتماد رفته است ادامه کارهای سیاه و سفید من است که به لحاظ فیزیکی رنگ گرفته‌اند.

وی افزود: کارهای قبلی من بیشتر با همین سبک و سیاق بود ولی رنگ نداشت ولی در این نمایشگاه آثاری روی دیوار رفته که همه آنها رنگی هستند ولی گرایش من به همان سبک اکسپرسیونیم بوده و هست.

پازوکی خاطرنشان کرد: با توجه به زبان هنری من که زبانی اکسپرسیونیست است من از متریال‌های مختلف استفاده می‌کنم تا گونه بیان اکسپرسیو را به لحاظ فیزیکی در آثارم بیشتر کنم.

وی آثارش را برگرفته از حال و هوای دوران‌های مختلف زندگی نقاش‌گونه خود دانست و بیان کرد: بیان کارها بسیار درونی است که به گذشته‌ها و فضاهای نوستالژیک گذشته اشاره دارد. آثارم در این نمایشگاه از هنر ایرانی تاثیر گرفته و یادآور فضای گذشته ایران است.

این هنرمند پیشکسوت نقاشی ادامه داد: رنگ‌های ایرانی در این آثار به ظهور رسیده‌اند. روحیه تاثيرگذار سنتی، رنگ‌های کاشی‌ها و بافت‌های قدیمی در این دوره از کارهای من متبلور شده است.

يكي از آثار عبدالحميد پازوكي در گالري اعتماد

وی در پاسخ به این پرسش که چه چیز آثار شما بر ایرانی بودن آنها دلالت می‌کند؟ گفت: شرقی بودن به طور عام و ایرانی بودن به طور خاص در آثار نقاشی تنها به کشیدن اسلیمی، بته جقه، خورشیدخانم‌ها و دیگر المان‌های روتین اینچنینی ختم نمی‌شود بلکه این حال و هوا می‌تواند از دل کار و فضای کلی آن بیرون آید.

پازوکی افزود: بسیاری از رنگ‌هایی که در نمايشگاه آخر روی كارها نقش يافته،‌ برگرفته از رنگ‌های ايراني قديمي است و به عقيده من اين خلوص رنگ‌ها و ايراني بودن آنها تاثير بيشتري نسبت به استفاده از المان‌هاي هميشه استفاده شده، دارند.

وي در پايان سخنانش گفت: در اين نمايشگاه که از پنجم ارديبهشت افتتاح شده و تا دو هفته در معرض ديد است، 12 اثر روي ديوار رفته است.

گالري اعتماد در نیاوران، میدان یاسر، خيابان صادقی قمی، خيابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک 4 قرار دارد.

عبدالحمید پازوکی متولد آذر ماه سال 1334 تهران است. وي لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای تزئینی و فوق لیسانس چاپ دستی از دانشگاه «کومپولوتنسه» مادرید اسپانيا است.

پازوکی علاوه بر تدریس در دانشکده‌های هنر، در ده‌ها نمایشگاه انفرادی خارج از کشور شرکت داشته است و در فاصله سالهای 1367 تا1380 سه نمایشگاه انفرادی در ایران برگزار کرده است.

کد N250136

وبگردی