آفتاب

سال تغییرات در عربستان؛ ۵ وزیر از جمله وزیر خارجه رفتنی شدند

سال تغییرات در عربستان؛ ۵ وزیر از جمله وزیر خارجه رفتنی شدند

تسنیم نوشت:

مقامات سعودی چندی است در امید برای رسیدن به آرامش در ادامه قدرت پیوسته در حال تغییر و تحول در خاندان حاکم در عربستان سعودی هستند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری رای الیوم؛ فرمان های عزل و نصب در خاندان آل سعود کماکان ادامه دارد، این تحولات بسیاری از مراکز قدرت را در بر گفته است، بسیاری از این تغییرات روی داده اند، و بسیاری هم هنوز در راه تغییر هستند، اما آیا این تغییرات می تواند باعث آرامش حاکمان سعودی شود؟ و آیا آن رخدادی که می تواند همه را غافلگیر سازد در راه است؟ و سرانجام مثلث محمد بن نایف و متعب بن عبدالله و التویجری به کجا خواهد انجامید ؟
شاید تصادفی نباشد که ملک عبدالله بن عبد العزیز آل سعود پادشاه عربستان فرمانی را صادر می کند، که براساس آن فرمان شاهزاده عبدالعزیز بن فهد وزیر دولت و عضو شورای وزیران عربستان را البته "بنا به خواست خودش !" از وظایفش معاف می کند، این نقل و انتقال هم در نهمین سالگرد جلوس ملک عبدالله به جای برادر در گذشته اش ملک فهد بن عبد العزیز صورت گرفت چرا که پادشاه فقید پدر شاهزاده عبدالعزیز برکنار شده بود، و البته به جای این برکنار شده هم شاهزاده محمد بن سلمان فرزند شاهزاده سلمان بن عبد العزیز ولیعهد عربستان منصوب شده است، البته با حفظ سمت محمد بن سلمان رئیس دفتر پدرش یعنی ولیعهد فعلی باقی ماند.
پر واضح است که ملک عبدالله پادشاه عربستان از این طریق می کوشد، نقل و انتقالات داخل خاندان سعودی را آن گونه که خود می پسندد و یا مشاورانش به وی دیکته می کنند تا موجبات تسلی خاطر بعد از مرگش فراهم شود، اما همه خوب می دانیم که مساله مرگ و زندگی همه به دست خداست .
روی هم رفته امسال به نظر می رسد سال تغییر برای عربستان سعودی است این خاندان همواره به دوست نداشتن تغییر و تحول معروف بوده اند، اما اوضاع کنونی باعث شده همه با وجود نفرتشان از مساله تغییر تن به آن سپارند.
در این تغییرات شاهزاده مقرن به عنوان جانشین ولیعهد منصوب شد، سمتی که تاکنون وجود نداشته و سابقه هم نداشته است،‌با این انتصاب عملاً شاهزاده احمد بن عبدالعزیز عملا از تمام مسئولیت ها معاف شد، حتی از وزارت کشور هم عزل شد، به جای وی شاهزاده محمد بن نایف منصوب شد، بعد از مدتی کوتاه شاهزاده خالد بن سلطان هم به عنوان معاون وزیر دفاع به خواست و سفارش شاهزاده سلمان ولیعهد عربستان از این سمت نیز معاف شد، چرا که اختلافات بین این دو فرد در خاندان یعنی ولیعهد و شاهزاده خالد که معاون ژنرال شوارسکوف فرمانده عملیات طوفان صحرا در بیرون راندن نیروهای صدام از کویت بود بالا گرفته بود، اما شاهزاده فهد بن عبدالله بن عبد الحرمان که جانشین شاهزاده خالد بن سلطان در این سمت شده بود بیش از چند ماه عمرش به این دنیا نبود، بعد از مرگش شاهزاده سلمان بن سلطان فرزند ولیعهد درگذشته این سمت را به دست آورد.
شاید یکی از مهمترین عزل و نصب های صورت پذیرفته از سوی ملک عبدالله پادشاه عربستان مربوط به انتصاب خالد الفیصل به عنوان وزیر آموزش و پرورش که یک وزارت مهم در عربستان به شمار می آید باشد، دیگری فرمان عزل شاهزاده بندر بن سلطان از سمت ریاست سرویس اطلاعات عربستان بوده است وی نیز البته به خواست خودش ! برکنار شد.
پیش بینی می شود در ماه آینده نیز عربستان شاهد نقل و انتقالی در سمت وزرای دولت باشیم چرا که براساس قانون اساسی عربستان وزرا نباید بیش از 4 سال در سمت خود باقی بمانند، از این رو پیش بینی می شود، حد اقل 5 وزیر در ماه آینده سمت های خود را از دست بدهند، که وزیر نفت، وزیر اطلاع رسانی، وزیر دادگستری و شاید هم وزیر خارجه عربستان که سال هاست از سوی شاهزاده سعود الفیصل این سمت اشغال شده بود به دلیل کهولت سن و بیماری به شخص دیگری که همانا معاون وی شاهزاده عبدالعزیز بن عبدالله فرزند ولیعهد است احراز کند، که البته دو سال قبل این سمت را به دست گرفت.
سعودی ها هم اکنون از وجود مثلثی سخن می گوید که در یک ضلع آن شاهزاده متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی است و در ضلع دیگرش محمد بن نایف قرار دارد و در ضلع سوم هم مرد نیرومند ساکت خالد التویجری رئیس دیوان پادشاهی قرار دارد، او هم اکنون در سایه بیماری پادشاه عربستان سعودی در سن 94 سالگی در حال اداره امور کشور است.

5252

کد N249259

وبگردی