آفتاب

ابراز نگرانی کارشناسان درخصوص ایمنی نیروگاه هسته‌ای اوکراین

ابراز نگرانی کارشناسان درخصوص ایمنی نیروگاه هسته‌ای اوکراین

کارشناسان با توجه به نا آرامی‌های سیاسی کنونی در اوکراین، در خصوص ایمنی نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای در این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس باتوجه به نا آرامی‌های سیاسی در اوکراین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور موجب نگرانی کارشناسان شده است. همچنین به دلیل انتخاب شرکت‌ آمریکایی وستینگ هاوس ازسوی کی‌یف برای تامین سوخت هسته‌ای‌اش این نگرانی‌ها شدت یافته است.

28 سال از حادثه اتمی نیروگاه چرنوبیل در اوکراین می‌گذرد، با این حال تاثیرات مخرب آن هنوز به طور کامل از بین نرفته است.

میلیون‌ها انسان که تحت تاثیر این فاجعه بودند تمام تلاش‌ خود را به کار گرفتند تا آلودگی‌های رادیواکتیوی را به حداقل برسانند. در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر در مناطق آلوده اوکراین، بلاروس و روسیه زندگی می‌کنند. طبق آمارهای اتحادیه چرنوبیل حدود 9 هزار روسی در این جریان جان خود را از دست داده و بیش از 5 هزار و 500 نفر ناقص و یا معلول شدند.

این صنعت از زمان وقوع حادثه چرنوبیل تا کنون تغییرات زیادی کرده و برای مدرنیزه کردن تمام نیرگاه‌های هسته‌ای این کشور کارهای زیادی انجام شده است. به گفته یکی از اعضای آکادمی علوم روسیه، آخرین مورد آن مربوط به سیستم‌های ایمنی، سوخت بهتر و کنترل پیشرفته بوده است.

در طول 28 سال گذشته بخش‌های انرژی در روسیه و جهان تلاش کرده‌اند مانع وقوع حوادثی چون چرنوبیل شوند. امروزه انرژی هسته‌ای از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است. آمارها نشان می‌دهد کمترین میزان مرگ و میر در مقایسه با دیگر انرژی‌ها در بخش انرژی اتمی اتفاق می‌افتد.

اگرچه تنش‌های سیاسی در اوکراین موجب نگرانی در خصوص ایمنی نیروگاه هسته‌ای این کشور شده است.

سرگئی کرپینکو رئیس شرکت دولتی "روساتوم" در این باره گفت: مهمترین مساله این است که صنعت انرژی اتمی به طور قطع اولین اولویت در تامین امنیت است.

تمام تصمیمات باید براساس اصول پیشرفته تکنولوژیکی، تکنیکی و اقتصادی اتخاذ شود. بسیار پسندیده است که اجازه ندهیم تصمیمات سیاسی وارد این مساله شوند.

وی یادآور شد اگر تصمیات در خصوص انرژی اتمی در نتیجه ملاحظات سیاسی اتخاذ شوند، مسلما خطرناک خواهد بود.

به گفته این کارشناس اوکراین در سال 2009 نیز تصمیم گرفت از سوخت آمریکایی برای نیروگاه‌هایش استفاده کند که مشکلات زیادی را به وجود آورد. در نهایت برای نیروگاه‌هایش استفاده کند که مشکلات زیادی را به وجود آورد.

در نهایت سرویس نظارت هسته‌ای دولت اوکراین در سال 2012 این مشکل را برطرف کرد و تصمیم گرفت استفاده از سوخت شرکت وستینگ هاوس را به دلیل نقص نیازهای تکنیکی ممنوع کند.

آلبرت وازیلی یف، سرپرست مرکز بین‌المللی امنیت بومی و محقق ارشد در موسسه طراحی و تحقیق تکنولوژی‌های انرژی ابراز نگرانی کرد که این یک تصمیم سیاسی است و با خطرات زیادی همراه است.

این کارشناسان هشدار داده‌اند که ناآرامی‌های سیاسی همیشه تهدیدی علیه امنیت هستند که اکنون در اوکراین شاهد آن هستیم.

کارشناسان اوکراینی و کارکنان بخش انرژی اتمی در دنیا نگرانند که شرایط نامناسب در این کشور و تصمیم اخیر آن برای استفاده از سوخت شرکت آمریکایی وستینگ هاوس می‌تواند موجب بروز مشکلات دوباره شود.

حادثه اتمی چرنوبیل، بدترین حادثه غیرنظامی تاریخ جهان است که در راکتور شماره 4 نیروگاه چرنوبیل اوکراین در 26 آویل 1986 اتفاق افتاد.

انتهای پیام

کد N248170

وبگردی