آفتاب

تیموشنکو:غرب باید موضع سخت گیرانه تری در برابر پوتین اتخاذ کند

تیموشنکو:غرب باید موضع سخت گیرانه تری در برابر پوتین اتخاذ کند

تهران- ایرنا- ˈیولیا تیموشنکوˈ از مخالفان دولت سابق اوکراین و نخست وزیر پیشین این کشور گفت: جهان غرب باید موضع سخت گیرانه تری در برابر ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه که تنها زبان زور و قدرت را می فهمد، اتخاذ کند.

به نوشته واشنگتن پست، ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر اسبق اوکراین که بعد از کناره گیری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری پیشین این کشور از زندان آزاد شد، در مورد وضعیت مرزهای اوکراین و اینکه آیا ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه به تحرکات در مرز پایان می دهد یا خیر؟ گفت: به نظر من پوتین متوقف نخواهد شد. او خود را رهبر جهان می داند و معتقد است باید نظم نوین جهانی را مستقر کند.

وی افزود : پوتین می خواهد ثباتی را از بین ببرد که در جهان کاملا استقرار یافته است.

به گفته وی، پوتین با حمله به اوستیای جنوبی در گرجستان در سال 2008 میلادی می خواست رهبری خصومت آمیز خود را بر جهان حاکم کند اما جهان در آن زمان تصور کرد این مساله ای منطقه ای است. کمی بعد وی به روی کار آوردن دیکتاتورهای متحد خود در جهان روی آورد که از وی حمایت می کنند سپس طرح خود را در اوکراین پیاده کرد.

تیموشنکو ادامه داد: این طرح با الحاق شبه جزیره کریمه و حمله به مرزهای جنوبی و شرقی محقق شد، به نظر من هدف او به دست آوردن کل اوکراین است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پوتین در تحقق اهدافش موفق خواهد بود یا خیر؟ یادآور شد: بستگی به این امر دارد که غرب دموکراتیک چگونه اقدام کند. پوتین تنها زبان زور و قدرت را می فهمد. این موضوع که وی به تهدید و ارعاب جهان متمدن ادامه دهد به این امر بستگی دارد که چه میزان قدرت برای متوقف کردن او صرف می شود.

نخست وزیر اسبق اوکراین ادامه داد : تحریم ها باید بسیار شدیدتر باشد تا ثبات مالی و اقتصادی روسیه را تهدید کند. غرب برای اعمال این سطح از تحریم ها علیه روسیه آماده نیست و به نظر می رسد آمریکا و اتحادیه اروپا به کلی تهدید واقعی شرایط فعلی را دست کم گرفته اند.

تیموشنکو در مورد توافق ژنو بین آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین نیز گفت: به نظر من پوتین به این توافق عمل نخواهد کرد، پوتین باید بداند که وقتی می گوید حتی یک سرباز روس نیز در شرق اوکراین نیست کل جامعه بشری را فریب می دهد. معتقدم پوتین تا جایی در این مسیر پیش می رود که جهان غرب به وی اجازه داده باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش نیروهای ویژه روسیه را عامل این اقدامات دانست و گفت: کرملین برای همه این اقدامات برنامه ریزی می کند؛ اما آنها به حمایت مردمی که دیدگاه های جدایی طلبانه دارند، در اوکراین نیازمندند. قطع این ارتباط بسیار مهم است، باید مطمئن شویم مردم در شرق اوکراین از استقلال بیشتری برخوردار خواهند شد در حالی که تمامیت ارضی اوکراین از بین نمی رود.

اوکراین46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آذر1392) به دلیل خودداری یانوکوویچ از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بود.

بحران سیاسی در اوکراین به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت، وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داد.

بعد از همه پرسی شبه جزیره کریمه و الحاق این منطقه به روسیه و تحریم مسکو توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، تنش ها در اوکراین به شکل دیگری ادامه یافت.

فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از چندی قبل برخی ساختمان های دولتی را در چند شهر شرقی اوکراین از جمله ˈدونتسکˈ و ˈ لوهانسکˈ به اشغال خود در آوردند.

جدایی طلبان مسلح اوکراینی طرفدار روسیه همچنین با اشغال ساختمان های مهم دولتی، کنترل شهر ˈاسلاویانسکˈ در150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفتند. اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در مذاکرات طولانی (28 فروردین/ 17 آوریل) در ژنو، برای حل بحران اوکراین به توافقی دست یافتند که بر پایه آن قرار شد گروه های مسلح شبه نظامی از دو طرف خلع سلاح شوند. با وجود این توافق، ناآرامی ها در شهرهای شرق اوکراین ادامه یافت و روز گذشته نخست وزیر اوکراین روسیه را به نقض حریم هوایی اوکراین متهم کرد.

اروپام**9157**1485** 1064
کد N247644

وبگردی