آفتاب

انتقاد یک مرجع تقلید از برخی افراد به‌خاطر تفسیر به رای قرآن

انتقاد یک مرجع تقلید از برخی افراد به‌خاطر تفسیر به رای قرآن

یک مرجع تقلید، گفت: تفسیر به رای و غلو درباره معصومین و خروج از اعتدال، سه خطر بزرگ در راه تدبر قرآن کریم است.

یک مرجع تقلید، گفت: تفسیر به رای و غلو درباره معصومین و خروج از اعتدال، سه خطر بزرگ در راه تدبر قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‎های علمیه، در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم افزود: تفسیر دارای لوازمی چون ادبیات، لغت و کلام ائمه معصومین(ع) و دوایر عقلی است و این کار به هیچ عنوان سلیقه‎ای نیست.

وی تفسیر به رای برخی افراد از آیات را یکی از آسیب‎های مهم در عرصه قرآنی دانست و اضافه کرد: دلیل همین فتواهای عجیب و غریب وهابیت هم عدم توجه به این اسباب است که البته رویکرد نسبت به حدیث نباید ما را به سمت غلو کشانده و از دایره عقل خارج کند.

این مفسر قرآن گفت: روایات ائمه معصومین(ع) دریچه‎ای برای آشنایی با قرآن است؛ برخی به دنبال خود تحریمی حدیثی و روایی هستند و اخیرا در گوشه و کنار شنیده شده است که سخن از کنار گذاشته شدن روایات و احادیث می‏‌رسد.

مکارم‌شیرازی افزود: اما این افراد باید نگاهی به حدیث ثقلین هم بیاندازند و بدانند که فهم درست از قرآن باید با روایات همراه باشد؛ این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که گاهی ساده‎ترین مسایل در قرآن نیست و باید آن را از روایات پیدا کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مسایلی که مایه مباهات جامعه دینی است، افزایش گرایش روزافزون مردم به قرآن مجید است که یکی از عوامل مهم این رویداد پیروزی انقلاب و نقش فعال‌تر حوزه‎های علمیه است.

وی با بیان این‌که «انقلاب ما باعث شد تا مقدمه قانون اساسی کشور نیز با آیات و روایات الهی مزین شود» گفت: خوشبختانه به برکت انقلاب و تلاش مبلغان و معلمان قرآن امروز کشور ما هم در عرصه حفظ و قرائت، هم در تجوید و دیگر عرصه‎ها قرآنی، به دستاوردهای بسیاری رسیده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: یکی از لوازم اصلی در رسیدن به جامعه قرآنی، افزایش تدبر در سطح جامعه است زیرا به طور کلی هدف از نزول قرآن تدبر در آیات بوده است، آنچه که در این بین مهم است، افزایش گرایش به سمت تدبر بیشتر در قرآن است.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی انحراف مردم از دین و قرآن، عدم تدبر آنان است که یکی از معجزات قرآن این است که هیچ تناقض و تضادی ندارد چرا که اگر قرآن از سوی بشر نازل می‌شد حتما اختلافاتی در آن مشاهده می‏‌شد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «قرائت حفظ، مقدمه کار قرآنی است و نتیجه آن تدبر و عمل به قرآن است» گفت: ما باید معارف قرآنی را در عرصه‎های مختلف زندگی خود پیاده کنیم چراکه استفاده از ظرفیت عظیم قرآن کریم بسیار مهم است و یکی از این راه‎ها تفسیر و به خصوص تفسیر موضوعی است.

مکارم شیرازی گفت: بسیاری از موارد به جز تفسیر ترتیبی حل نخواهد شد و اگر بدون تفسیر موضوعی نیز کار کنیم شاهد برخی مسائل نامناسب می‎شویم.

انتهای پیام

کد N247188

وبگردی