آفتاب

مالزی بر سر یک دو راهی بزرگ: آمریکا یا چین

مالزی بر سر یک دو راهی بزرگ: آمریکا یا چین

کوالالامپور – ایرنا – در حالی که نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دقایقی دیگر نشست دو جانبه خود را آغاز می کنند، روابط آینده این کشور با چین و آمریکا بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، مالزی از نظر اقتصادی برای روابط با چین اهمیت خاصی قائل است اما از نظر نظامی توجه شایانی به آمریکا دارد. انتخاب یکی از دو می تواند پیامدهای امنیتی و یا اقتصادی زیادی برای این کشور کوچک حوزه جنوب شرق آسیا در پی داشته باشد.

از دست دادن چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و یا صرف نظر از رابطه مناسب با آمریکا پیامدهایی برای مالزی به همراه دارد که با توجه به قدرت ناچیز مالزی چشم پوشی از هر کدام از این کشورها برای این کشور غیرممکن است.

چالش برخی از کشورهای منطقه از جمله فیلیپین، برونئی و مالزی با چین بر سر دریای چین جنوبی باعث شد که آمریکا در مقابل چین زورآزمایی کند و کشورهایی از قبیل مالزی در میدان رقابت این دو قدرت گیر بیفتند.

مالزی اکنون با سفر باراک اوباما امیدوار است بتواند روابط خود را با این کشور توسعه دهد و از سوی دیگر نیز چین را به عنوان شریک اقتصادی حفظ کند.

آمریکا نیز از سوی دیگر در تلاش است با نهایی کردن طرح توافق همکاری فرا-اقیانوسیه با 11 کشور دیگر از جمله مالزی، چین را از گردونه اقتصادی خارج کند یا حداقل از منافع این کشور در منطقه بکاهد.

تقابل چین و آمریکا در منطقه باعث خواهد شد کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا در نهایت مصمم به برقراری و دوام ارتباط خود با یکی از این دو قدرت شوند یا اینکه با سیاست گذاری مناسب روابط خود را با هدف تامین منافع اقتصادی و امنیتی با هر دو کشور حفظ کنند.

توان حفظ مناسبات برای مالزی در مقابل دو قدرت جهانی به طور همزمان مساله ای است که فقط گذشت زمان می تواند آن را به بوته آزمایش بگذارد.

آساق**د.م **1611
کد N246984

وبگردی