آفتاب
اخبار انتخابات عراق/

آرایش انتخاباتی گروههای سیاسی در دیالی/ طرحهای امنیتی در استانهای مختلف عراق

آرایش انتخاباتی گروههای سیاسی در دیالی/ طرحهای امنیتی در استانهای مختلف عراق

عراق در فاصله چند روز به انتخابات سرنوشت ساز این کشور از فردا به مدت یک هفته به طور رسمی تعطیل می شود و طرح های امنیتی ویژه ای در استانهای مختلف برای تامین امنیت روز انتخابات به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر،رسانه های عراقی به بررسی وضعیت آرایش گروههای سیاسی در استان دیالی در نزدیکی مرز ایران با عراق پرداخته اند.در این استان297 نامزد در قالب هفده ائتلاف و گروه سیاسی برای کسب چهارده کرسی نمایندگی این استان با یکدیگر رقابت می کنند.در این استان بر خلاف دیگر استانها ائتلاف نوری المالکی با دو تشکل دیگر شیعی ائتلاف برقرار کرده است و جریان صدر،المواطن و فهرست وابسته به الجعفری به صورت جداگانه در انتخابات شرکت کرده اند.

در این استان ائتلاف کردستان در مناطقی که اکثریت ساکنان آن را کردها تشکیل می دهند حضور قوی دارند.ائتلاف ایاد علاوی به طور جداگانه در رقابت انتخاباتی شرکت کرده است اما تشکل های دیگری که قبلا جزو فهرست العراقیه بودند فهرست واحدی دارند.

در این استان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر عراق به سازمان بدر یکی از اعضای فهرست در بغداد و دیگر استانها گرایش پیدا کرده است.نفرات مهم فهرست دولت قانون در دیالی هادی العامری رهبر سازمان بدر و وزیر حمل و نقل و نیز منی العمیری نماینده سازمان بندر است.

بر خلاف نقشه ائتلافات در دیگر استانها، در دیالی ائتلاف مالکی فهرست صادقون وابسته به جنبش اهل الحق به رهبری شیخ قیس الخزعلی و حزب فضیلت با عبدالکریم السعدی حضور دارد.در حالی که این دو تشکل در بیشتر استانها به شکل جداگانه از دولت قانون در انتخابات شرکت کرده اند.بیشتر ناظران بر این باورند که این دو در نهایت پس از اعلام نتایج با ائتلاف مالکی ائتلاف خواهند کرد.

ائتلاف مالکی شامل یازده تشکل است که حزب الدعوه اسلامی و حزب الدعوه شاخه عراق،مستقلون به رهبری حسین شهرستانی و سازمان بدر مهمترین آن است.در این فهرست تجمع النهضه به ریاست علی الادیب وزیر آموزش عالی به عنوان مهمترین همپیمانان مالکی در دیالی مطرح شده است.

در دیالی ائتلاف المواطن با ائتلاف نوری المالکی رقابت می کند حدود بیست تشکل سیاسی که مهمترین آنها مجلس اعلای اسلامی عراق،کنگره ملی عراق به رهبری احمد چلبی و جنبش جهاد و سازندگی هستند در ائتلاف المواطن حضور دارند.برجسته ترین فرد این ائتلاف فرات التمیمی معاون استاندار کنونی دیالی است.

جریان صدر با یک فهرست یعنی ائتلاف جریان الاحرار در انتخابات دیالی حضور دارد در حالی که با سه فهرست در بغداد و دو فهرست در استانهای میانی و جنوبی مشارکت کرده است.ائتلاف اصلاح به رهبری ابراهیم الجعفری شامل  هفت تشکل سیاسی که مهمترین آنها جریان اصلاح و حزب الله عراق در انتخابات دیالی به طور جداگانه مشارکت دارد.
تشکل های سابق فهرست العراقیه با یکدیگر ائتلاف دیالی هویت ما شامل 13 تشکل را تشکیل داده اند که مهمترین آنها متحدون به رهبری اسامه النجیفی،تشکل الحل محمد الکربولی وزیر صنایع،جنبش حق وابسته به احمد المساری و جبهه گفتگوی ملی وابسته به صالح المطلک هستند.
چهره های برجسته این فهرست سلیم الجبوری،عمر الحمیری استاندار سابق دیالی،رعد الدهلکی،ناهده الداینی و غیداء کمبش هستند.فهرست ایاد علاوی نخست وزیر اسبق به نام الوطنیه به طور جداگانه در انتخابات شرکت کرده است ریاست این فهرست در دیالی را عبدالله الجبوری برعهده دارد.کردها ائتلاف واحدی به نام السلام الکردستانی که شامل هشت تشکل که مهمترین آنها حزب دموکرات و اتحاد کردستان و جماعت اسلامی تشکیل می دهند.

ائتلاف مدنی دموکراتیک به دنبال نتایج مطلوب در انتخابات پیش رو است هر چند که امکانات ضعیفی دارد و باید با فهرستهای بزرگ رقابت کند.در این استان ائتلافی به نام کفی و ائتلاف العراق به رهبری فاضل الدباس و تشکل الوفاء العراقی به رهبری سامی العسکری حضور دارد.

این درحالی است که کمیته مستقل انتخابات دیالی اعلام کرده است که 455 مرکز اخذ رای در دیالی برقرار خواهد شد و887586 هزار نفر در مراکز رای گیری عمومی و48997 رای دهنده در مراکز رای گیری ویژه رای خواهند داد.سه حوزه اضافی برای بیماران در منطقه الخالص،در بعقوبه و در ستاد پلیس در دیالی برای رای گیری از زندانیان در دیالی دایر خواهد شد.

رسانه های عراقی به نقل از منابع امنیتی این کشور در کرکوک از طرح های امنیتی برای تامین 10 امنیت222مرکز انتخاباتی در کرکوک خبر دادند.

ریاض عبدالامیر رئیس پلیس بابل نیز از مشارکت بیست هزار نیروی امنیتی برای حمایت از رای دهندگان و مراکز انتخاباتی در این استان خبر داد و افزود:395 مرکز انتخاباتی با مشارکت هفده هزار کارمند در امر انتخابات فعالیت خواهند کرد.

وی از تقسیم مناطق مختلف این استان میان نیروهای امنیتی در روز سی ام آوریل جاری خبر داد.

این در حالی است که فالح العیساوی معاون شورای استان الانبار اعلام کرد: 67 درصد ازمناطق الانبار شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود و رای گیری در موعد مقرر انجام خواهد شد.همچنین برای آوارگان الانباری در دیگر استانها مراکز رای گیری دایر خواهد شد.

 

کد N246732

وبگردی