آفتاب

رئیس‌ جمهوری سابق سنگال از تبعید بازگشت/ تشریح محورهای گفتگوهای کری در سفر به آفریقا

رئیس‌ جمهوری سابق سنگال از تبعید بازگشت/ تشریح محورهای گفتگوهای کری در سفر به آفریقا

بازگشت رئیس‌ جمهوری سابق سنگال از تبعید و تشریح محور گفتگوهای وزیر خارجه آمریکا در سفر آفریقایی اش از جمله تحولات آفریقا به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه از بازگشت عبدالله واده رئیس‌ جمهوری سابق و در تبعید سنگال به کشور پس از دو سال زندگی در خارج همزمان با مطرح شدن اتهام فساد علیه پسرش خبر داد که در صورت اثبات می تواند حکم حبس را برای وی به همراه داشته باشد.

رویترز نیز با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای اتیوپی، جمهوری دموکراتیک کنگو و آنگولا در سه شنبه جاری گزارش داد که قرار است جان کری در تور آفریقایی خود درباره روابط دو جانبه، گسترش دموکراسی و حقوق بشر گفتگو کند.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ایجاد صلح در منطقه و تقویت روابط دو جانبه را از جمله محورهای مهم مذاکرات جان کری در اتیوپی و دیدار با "هایلی ماریام دسالین" نخست‌ وزیر و "تدروس ادهانام" وزیر امور خارجه این کشور برشمرد.

روند خلع سلاح شماری از گروههای خطرناک مسلح، رایزنی درباره بهترین روش موجود برای تحقق دموکراسی و ثبات طولانی مدت در این کشور از طریق برگزاری انتخابات شفاف در زمان مقرر از جمله محورهای مهم مذاکرات جان کری در کنگو و دیدار با "ژوزف کابیلا" رئیس جمهوری این کشور عنوان شده است.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر که از روزهای 29 آوریل تا 5 ماه مه (9 تا 15 اردیبهشت) به طول می انجامد، با "ژوزه ادواردو دوس سانتوس" رئیس جمهوری آنگولا در لوآندا دیدار می کند.

خبر دیگر اینکه مقامات نظامی نیجریه از کشته شدن 40 شورشی در حمله شبانه پنجشنبه شب نیروهای ارتش این کشور به گروههای شورشی در ایالت بورنو در شمال شرقی این کشور خبر دادند.

ارتش نیجریه در عملیات پاکسازی در ایالت بورنو که یکی از سه ایالت شمال شرق نیجریه است، مقادیر زیادی سلاح و مهمات را از شورشیان کشف و ضبط کرد.

مهدی جمعه نخست وزیر تونس همچنین با هدف تقویت روابط اقتصادی خود با فرانسه به پاریس در روزهای دوشنبه و سه شنبه می رود و در این سفر  هیئتی صد نفره از بازرگانان و نمایندگان موسسات اقتصادی وی را همراهی می کنند.

رسانه ها همچنین از ارائه پیش نویس قانون مبارزه با تروریسم سومالی به پارلمان با هدف مجازات گروههای تروریستی از جمله گروه الشباب خبر دادند.

کد N246563

وبگردی