آفتاب
نایب رییس کمیسیون انرژی:

دولت برای جراحی اقتصادی نیازمند حمایت همه‌جانبه است

دولت برای جراحی اقتصادی نیازمند حمایت همه‌جانبه است

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد ورود دولت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: دولت برای ساماندهی وضع موجود نیازمند حمایت همه‌جانبه است.

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس و نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: مشخص است که دولت برای اجرای جراحی اقتصادی که در دولت گذشته آغاز شده است، نیازمند حمایت همه‌جانبه است. مجلس و مردم باید تلاش کنند که این حمایت را محقق کنند.

وی ادامه داد: دولت تلاش می‌کند به مردم امیدواری دهد و بر شعار تدبیر تاکید می‌کند. این نشان می‌دهد که دولت تصمیم دارد یک درمان حقیقی برای مشکلات فعلی اقتصادی کشور پیدا کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد افزایش 30 درصدی قیمت حامل‌های انرژی اظهار کرد: دولت بارها تاکید کرده است که خواهان اعمال شیب ملایم در افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. انتظار ما هم غیر از این نبود که در مرحله اول افزایش قیمت حامل‌های انرژی قیمت بنزین به بیش از هزار تومان رسد اما موضوع این است که دولت باید حدود 70 درصد افزایش قیمت اعمال کند.

سودانی با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر تمام وجوه زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت، گفت: از همین حالا و حتی پیش از اعمال قیمت‌های جدید سوخت برخی اقلام و از جمله کرایه‌بهای حمل و نقل در حدود 25 تا 30 درصد رشد داشته است و این بر تمام اقلام دیگری که مردم از آن استفاده می‌کنند، تاثیر خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد که کشور نیازمند آن است که در مورد حامل‌های انرژی به قیمت‌های واقعی نزدیک شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد مشکلات پیش‌روی دولت در راستای واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی، اظهار کرد: مساله این است که ما مجبوریم قیمت حامل‌های انرژی را به قیمت‌های جهانی نزدیک کنیم اما برای این کار باید ارزش پولی ملی ما افزایش پیدا کند.

سودانی ادامه داد: مشخص است که دولت در راه واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی مسیر دشواری در پیش دارد چرا که باید سه کار را به صورت همزمان انجام دهد؛ دولت باید اعتبار پول ملی را افزایش دهد، با کمک به تولید تعداد فرصت‌های شغلی را افزایش دهد تا منجر به ایجاد ثبات اقتصادی شود و در نهایت با واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی، الگوی مصرف داخلی را اصلاح کند و همچنین جلوی قاچاق سوخت را بگیرد تا بتوانیم به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.

وی همچنین در مورد راه های شناسایی افراد نیازمند به دریافت یارانه های نقدی اظهار کرد: در گام اول باید خط فقر مشخص شود و بعد از آن می توانیم نیازمندان را در سه طبقه مختلف تقسیم کنیم،‌در طبقه اول کسانی که هیچ پولی ندارد،‌در طبقه دوم کسانی که در آمد دارند اما دخل و خرج‌شان با هم هماهنگی ندارد و در طبقه سوم کسانی که نمی توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند و تمام درآمدهایشان را هزینه می کنند.

نماینده مردم اهواز ادامه داد: دولت می تواند از طریق نهادهایی مانند بیمه،‌کمیته امداد و بهزیستی و حتی نهادهایی مانند بسیج برای شناسایی نیازمندان واقعی اقدام کند.

سودانی فرم های سرشماری سال 85 را هم از منابع مهم آماری در این زمینه دانست و گفت: شناسایی نیازمندان در شهرستان ها و روستا ها برای دولت آسان تر خواهد بود اما به هر حال دولت باید اول شناسایی را به صورت کامل انجام دهد و طبقه بندی و پرداخت یارانه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد که دولت در راه بهبود شرایط اقتصادی نیازمند حمایت همه‌جانبه است.

انتهای پیام

کد N246117

وبگردی