آفتاب

تلاش آسیای مرکزی برای جلوگیری از حضور جوانان در جنگ سوریه

تلاش آسیای مرکزی برای جلوگیری از حضور جوانان در جنگ سوریه

دوشنبه - ایرنا - مقامات و روحانیون کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان بارها به جوانان هشدار داده اند در دام تبلیغات افراطی ها برای حضور در جنگ سوریه نیفتند، اما همچنان برخی برای حضور در جنگ سوریه پیش قدم می شوند.

وزارت کشور تاجیکستان دو روز پیش اعلام کرد «مسرور ابراهیم اف» جوان ساکن ناحیه «اسفره» ولایت «سغد» تاجیکستان اخیرا در جنگ سوریه کشته شد.

پیشتر نیز اعلام شد سه جوان تاجیک در کنار تروریست ها علیه دولت سوریه می جنگیدند، کشته شدند.

سخنگوی ریاست جمهوری تاجیکستان نیز از شرکت شماری از اتباع این کشور در جنگ سوریه اظهار نگرانی کرد و گفت: این قضیه می تواند واکنش منفی دولت دمشق را دنبال داشته باشد.

«عبدالفتاح شریف اف» گفت: افرادی که در کنار شورشیان در سوریه می جنگند حتی ممکن است برای آینده تاجیکستان مشکل ساز شوند.

وی گفت: خانواده های تاجیک باید مراقب فرزندان خود که به خارج از کشور مهاجرت می کنند، باشند تا در دام تبلیغات افراطی ها نیفتند.

در شبکه های اجتماعی فیلم هایی پخش شد که در آنها جوانانی از آسیای میانه از جمله تاجیکستان دیده می شود که در کنار تروریست ها در حال جنگ علیه دولت سوریه هستند.

همچنین چند روز پیش یک سایت مربوط به گروه های افراطی در جنگ سوریه فیلم ویدئویی پخش کرد که در آن پنج جوان تاجیک برای پیوستن به گروه های تروریستی برای جنگ علیه دولت سوریه آماده می شوند.

چند ماه پیش نیز در رسانه های تاجیکستان اعلام شد که حدود سه هزار تبعه کشورهای آسیای مرکزی از جمله 190 شهروند تاجیک در کنار شورشیان در سوریه در حال جنگ هستند.

به عقیده روحانیون و مقامات تاجیکستان اتباع این کشور و کشورهای حوزه آسیای میانه، حضور جوانان در جنگ سوریه که یک طرف آن تروریست ها و افراطی ها قرار گرفته اند در تضاد با اصول اسلامی است.

«عبدالله محقق» نویسنده و پژوهشگر مسایل دینی آسیای مرکزی و تاجیکستان با بیان اینکه «جریان افراطی سلفی گری به سرعت در منطقه آسیای مرکزی در حال نفوذ است»، گفت: این جریان جوانان منطقه آسیای مرکزی را با تبلیغات دروغین به جنگ در کنار تروریست ها در سوریه ترغیب می کنند.

وی به ایرنا گفت: چنانچه نهادهای ذی ربط در آسیای مرکزی مراقب جوانان خود برای نیفتادن در دام جریان سلفی گری نباشند، در آینده گرداب نزاع و جنگ های برادرکشی به این منطقه نیز سرایت خواهد کرد.

محقق گفت: تکفیرها برای فریب جوانان و فرستادن آنها به جنگ در سوریه، تفسیرهایی نادرست و غیرواقعی از اسلام ارائه می کنند که این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود.

وی با بیان اینکه «سرکردگان سلفی از راه های مختلف در مردم نفوذ می کنند»، گفت: سلفی ها با فریب جوانان ناآگاه و بی اطلاع از دین مبین اسلام، آنان را به اردوگاه های تروریستی می فرستند.

این استاد دانشگاه افزود: اگرچه مردم تاجیکستان خطر سلفی گری را خوب درک کرده اند، اما کشورهای حامی این جریان افراطی به گروه های سلفی در منطقه آسیای مرکزی به ویژه در تاجیکستان به طور غیرمستقیم کمک می کنند.

این پژوهشگر گفت: جریان سلفی گری در قالب های مختلف با حمایت برخی کشورهای عربی در آسیای مرکزی در حال نفوذ هستند و برای نقشه های خود میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده اند.

روحانیون کشورهای آسیای مرکزی در نمازهای جمعه و جماعات جنگ سوریه را فتنه می دانند و از جوانان و اتباع این کشورها می خواهند که در در دام تبلیغات افراطی ها گرفتار نشوند.

«عبدالله حاجی» یک روحانی مقیم تاشکند پایتخت ازبکستان می گوید: فتنه در سوریه برنامه ریزی شده است و مسلمانان نباید با افتادن در دام این فتنه خود را از رحمت خداوند دور کنند.

یک مقام امنیتی ازبکستان نیز گفت: دولت نگران جذب افراد توسط افراط گرایان است و تلاش می کند تا از گسترش تفسیرهای مخرب از اسلام جلوگیری کند.

«ابراهیم نظر» نماینده پارلمان و عضو نهضت اسلامی تاجیکستان نیز می گوید: شرکت جوانان تاجیک در جنگ سوریه به دلیل نداشتن معلومات درست دینی و با هدف تلاش برای تامین معاش خانواده صورت می گیرد.

آساق**1663**1545
کد N245704

وبگردی