آفتاب

پیشروی‌های نظامی سوریه اردن را نگران کرده است/امان دست به دامن تل‌آویو شد

پیشروی‌های نظامی سوریه اردن را نگران کرده است/امان دست به دامن تل‌آویو شد

روزنامه هاآرتص فاش کرد که نظام اردن نسبت به پیشروی‌های نظام سوریه در جریان درگیری‌ها در این کشور احساس نگرانی می‌کند و به همین دلیل اردن طبق معمول دست به دامن تل‌آویو شده و این بار از پهپادهای جاسوسی در طول مرزها جهت تشدید نظارت بر این مرزها استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت، علت نگرانی اردن نسبت به پیشروی‌های نظام سوریه در درگیری‌های چند ماه اخیر احتمالا این است که ارتش سوریه تلاش‌های خود را مجددا طی درگیری‌ها در جنوب این کشور به ویژه در نزدیکی مرزهای سوریه با اردن متمرکز خواهد کرد.

اخیرا رسانه‌های عربی اخباری را منتشر کردند که در آن‌ها پیش‌بینی شده بود نظام سوریه عملیات نظامی گسترده‌ای را در منطقه‌ای به راه بیندازد که اعتراض‌های مردمی از سه سال قبل در آن آغاز شد.

این روزنامه یادآور شد: تظاهرات علیه نظام سوریه در مارس 2011 در شهر درعا آغاز شد که در آغاز این اعتراض‌ها علیه شرایط اقتصادی بود.

هاآرتص به ویژه به پیشروی‌های ارتش سوریه در نزدیکی مرزها با لبنان به ویژه در کوه‌های قلمون و همچنین در حمص و حماة اشاره کرد و نوشت: اوضاع در درعا ظرف سال‌های اخیر تغییر نکرده است چرا که تعداد زیادی از گروه‌های مخالف در آنجا حضور دارند و هر چه که زمان جنگ طولانی‌تر شود گروه‌های مسلح وابسته به القاعده بیشتر ظاهر می‌شوند.

نظام سوریه برای کنترل درعا اهمیت بسیاری قائل است چرا که از این طریق می‌تواند مانع از پیشروی‌های گروه‌های مسلح به سمت دمشق از طرف جنوبی شود.

با ادامه فعالیت‌های ارتش سوریه به جنوب این کشور نگرانی‌های رژیم صهیونیستی نیز بیشتر شده است چرا که این منطقه به بلندی‌های اشغالی جولان و به مثلث مرزهای سوریه، اردن و اراضی اشغالی نزدیک است.

روزنامه هاآرتص همچنین گزارش داد که اردن به دلیل هراس از تاثیرات این تحولات برای کشور بسیار احساس نگرانی می‌کند.

این روزنامه عبری زبان می‌نویسد: بر اساس اخباری که در رسانه‌های عربی منتشر شده است اردن از اسرائیل پهپادهای جاسوسی دریافت می‌کند تا نظارت خود را بر منطقه مرزی اردن با سوریه افزایش دهد.

هاآرتص گزارش داد: اسرائیل بر این باور است که نگرانی‌های اردن نسبت به تحولات در سوریه توجیه شدنی است و تل‌آویو همواره آماده است تا کمک‌هایی را ارائه دهد، به ویژه آنکه اردن دارای طولانی‌ترین و آرام‌ترین مرزها با اسرائیل است.

برآوردهای رژیم صهیونیستی حاکی از این است که سوریه پس از آنکه مهمترین ارتش عربی متخاصم با تل‌آویو بوده است اکنون به برجسته‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه تبدیل شده است اما رژیم صهیونیستی از هیچ یک طرفین درگیر در سوریه حمایت نمی‌کند چرا که بر این باور است که پیروزی هر یک از این طرف‌ها به نفع تل‌آویو نخواهد بود چرا که پیروزی محور سوریه و حزب الله برای این رژیم خوشایند نبوده و پیروزی مخالفان سوری نیز که به سمت تندروی‌ها و افراط گریی‌ها می‌روند مورد پسند تل‌آویو نیست.

انتهای پیام

کد N244978

وبگردی