آفتاب

نعمت زاده: ارز مورد نیاز صنعت خودرو از امروز به صورت مبادله ای تامین می شود

نعمت زاده: ارز مورد نیاز صنعت خودرو از امروز به صورت مبادله ای تامین می شود

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کل نیاز ارزی بخش صنعت خودرو اعم از خودروهای سبک و سنگین از روز جاری(پنجشنبه) به صورت مبادله ای توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد.

محمدرضا نعمت زاده روز پنجشنبه در حاشیه کارگروه حمایت از تولید که به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد، در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و ایسنا، گفت: در سال جاری رییس جمهوری، معاون اول و تمام دست اندرکاران اعلام کردند که سال را با بررسی عوامل رکود و موانع تولید شروع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته اهتمام بیشتر دولت بر این بود که تورم را تا اندازه ای کنترل کند که خوشبختانه توانستیم تورم را در مسیر کاهش حرکت دهیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما، اقتصاد توام با تورم و رکود بود، گفت: در جهت رفع رکود چندین برنامه مورد توجه قرار گرفته که این برنامه ها از اواخر سال گذشته به طور جد دنبال شدند.

نعمت زاده ادامه داد: در نخستین گام عوامل رکود را شناسایی کردیم و برای رفع آن پیشنهاداتی مطرح شد که بزودی در دولت دنبال می شود و در این راستا با انجمن ها، تشکل ها و همچنین اتاق بازرگانی همفکری خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در رابطه با عوامل ایجاد رکود چندین مساله جدی وجود دارد که یکی از این مسائل تامین مواد اولیه و قطعات است که خود به خود هم نیاز به ارز و هم نیاز به افزایش سرمایه در گردش در این بخش دارد.

وی با اشاره به تغییراتی که در طول چند سال اخیر در رابطه با تورم و نرخ ارز شاهد بودیم، گفت: در جلسه ای که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، راهکارهای مختلف تامین منابع در این بخش مورد بررسی قرار گرفت و به این جمع بندی رسیدیم که بانک مرکزی با توجه به افزایش درآمد حاصل از فروش نفت از اواخر سال گذشته به این طرف می تواند بخش اعظم ارز مورد نیاز صنعت را به صورت مبادله ای تامین کند.

وی افزود: آنچه امروز نهایی شد این است که از امروز ارز صنایع خودروسازی که در سال گذشته از طریق ارز متقاضی و بازار آن تامین می شد از امروز و در نهایت از روز شنبه کل نیاز ارزی صنعت خودرو اعم از خودروهای سبک و سنگین به صورت مبادله ای توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد.

نعمت زاده تصریح کرد: ما از همین جا با تماس تلفنی به خودروسازان عمده اعلام کردیم که برای انجام این منظور پرونده های خود را به جریان بیندازند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ارز مبادله ای به صنایع دیگر نیز تعلق خواهد گرفت، گفت: اختصاص ارز مبادله ای به کل خودروها امروز نهایی شد و در حال بررسی هستیم تا بتوانیم بار را از دوش بازار آزاد که در چند روز اخیر نرخ در آن روبه رشد بوده برداریم که قطعا این امر موجب بهبود شرایط در رابطه با نرخ ارز آزاد خواهد شد.

خبر در حال تکمیل است.

سیام(3)9189/9132**1558
کد N242782

وبگردی