آفتاب

ادای احترام 146 قانونگذار ژاپنی به معبد یاسوکونی

ادای احترام 146 قانونگذار ژاپنی به معبد یاسوکونی

146 تن از قانونگذاران مجلس ژاپن برای برگزاری یک فستیوال بهاره سه روزه که هم‌اکنون در حال انجام است، به طور دسته‌جمعی به بنای یادبود قربانیان جنگ رفته و ادای احترام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نام چندین تن از مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی ژاپن که در پی شکست توکیو در جنگ جهانی دوم مرتکب جنایت‌های جدی شده بودند نیز در معبد "یاسوکونی" که بنای یادبود قربانیان جنگ است، حک شده است.

این مساله به همراه موزه‌ای که ژاپن را به عنوان یک رهایی‌بخش سرخورده و درمانده آسیا و قربانی جنگ جهانی دوم ترسیم کرده بسیار مناقشه‌آمیز است؛ به ویژه در چین و کره جنوبی که این بنای یادبود را به عنوان سمبل نظامی‌گری ژاپن و عدم پشیمانی و تاسف این کشور می‌دانند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در جریان این فستیوال از معبد یاسوکونی بازدید نکرد اما روز دوشنبه درختی را به این معبد اهدا کرد و باعث شد تا چین وی را به "زدن سیلی به صورت" باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا متهم کند چرا که وی روز چهارشنبه برای سفری رسمی به ژاپن می‌رود. واشنگتن از همسایگان آسیایی خواستار بهبود روابط است.

قانونگذاران محافظه‌کار ژاپن به طور منظم در فستیوال‌های بهاره و پاییزه و در سالروز شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم از این معبد بازدید کرده و به آن ادای احترام می‌کنند. در سال گذشته میلادی حدود 160 قانونگذار در جریان فستیوال‌های بهاره و پاییزه از این معبد بازدید کردند.

یوشیتاکا شیندو، وزیر روابط و امور داخلی ژاپن اوایل صبح امروز (سه‌شنبه) سفری انفرادی به معبد یاسوکونی داشت. این دومین بازدید وی از این معبد در 10 روز اخیر است.

انتهای پیام

کد N237954

وبگردی