آفتاب

لیبی به کجا می رود ؟

لیبی به کجا می رود ؟

تهران-ایرنا- لیبی در این روزها و پس از وخامت اوضاع امنیتی در این کشور ،شاهد مهاجرت گروهی دیپلمات های خارجی و عربی و شدت یافتن حملات ضد دیپلمات ها بوده است و این در حالی است که کشورهای حامی مخالفان نظام سرهنگ قذافی می گفتند لیبی پس از وی تبدیل به بهشت روی زمین می شود .

روزنامه رأی الیوم نوشت :در این روزها حمله به دیپلمات های خارجی و ربودن آن ها به منظور مجبور کردن کشورهای آن ها برای آزادی شهروندان لیبی که در زندان های این کشورها به سر می برند ، افزایش یافته است و این در حالی است که حکومت و دستگاه های دولتی لیبی در مقابل قدرت یافتن شبه نظامیان مسلح ناتوان و فلج شده اند .

پس از کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و هدف قرار گرفتن کنسولگری انگلیس و حمله به کاروانی متعلق به سفارت فرانسه و ربوده شدن پنج دیپلمات مصری و همچنین ربوده شدن ˈفواز العیطانˈ سفیر اردن ، خبرهایی از حمله به سفارتخانه پرتغال به منظور سرقت از آن و همچنین سرقت خودروهای سفارت آمریکا به گوش می رسد .

ˈ سعد محمد رضا ˈ سفیر عراق پس از دریافت پیام های تهدید آمیز مبنی بر ضرورت آزادی زندانیان لیبیایی وابسته به القاعده در عراق و تلاش برای ربودن وی ، به تونس رفت و همچنین منابع خبری گزارش دادند سفیر امارات و انگلیس نیز پس از دریافت پیام های تهدید آمیزمشابه ، طرابلس را ترک کرده اند .

در این روزها بحث ربوده شدن سفیر اردن در لیبی به یکی از مهم ترین بحث ها در محافل سیاسی و مردمی لیبی تبدیل شده است زیرا وی نقش زیادی در حمایت از انقلاب لیبی داشته ؛ او توانست وزاری اردن را قانع کند برای آزاد سازی شهر طرابلس لیبی از دست نیروهای قذافی ، نیروهای ویژه به لیبی بفرستد و حال او در لیبی ربوده شده تا در قبال آزاد کردنش ، مقام های اردنی مجبور شوند یکی از زندانیان تندرو لیبیایی را که در زندان های اردن به سر می برد ، آزاد کنند و این باعث شده تا سوالات زیادی در خصوص ربایندگان اصلی وی مطرح شود زیرا این نقش زیادی در تصویری وحشتناک ارائه دادن از لیبی دارد .

در این میان شایعات زیادی وجود دارد که شایعه اعزام یک یگان ویژه اردنی به لیبی در چارچوب هماهنگی مشترک با مقام های لیبی برای آزاد سازی سفیر ربوده شده از این جمله است و از سوی دیگر برخی منابع گزارش داده اند سازمان اطلاعات آمریکا گروهی از نیروهای خود را به این منظور به لیبی اعزام کرده است .

رأی الیوم افزود : دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کند این خبرها بعید نیست که درست باشد و از جمله اینکه :

نخست : یگان های ویژه اردن که پیشتر هم در لیبی حضور داشته است و در سرنگون کردن نظام قذافی و حمله به مجتمع ˈ باب العزیزیه ˈ محل فرماندهی قذافی نقش داشته است و این یعنی اینکه این نیروها ، لیبی را از نظر جغرافیایی و جمعیتی خوب می شناسند و البته اردن پیبش از این نیز چنین یگان های را برای انجام عملیات ویژه به عراق اعزام کرده بود .

دوم : دولت آمریکا کشتی های جنگی خود را به سواحل لیبی فرستاد تا مانع حرکت نفتکش حامل نفت لیبی با پرچم کره شمالی شود و این کشتی های جنگی امریکایی پس از شکست مقام های لیبی برای جلوگیری از حرکت آن ، این نفتکش را وادار به بازگشت به بندر ˈ الزاویه ˈ لیبی کردند .

سوم : ˈ علی زیدان ˈ نخست وزیر سابق لیبی که اخیرا به آلمان فرار کرد ، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ˈ لیبیا ˈ اتاق عملیات انقلابی های لیبی را به دست داشتن در ربایش سفیر اردن متهم کرد و این یعنی اینکه طرف رباینده شناخته شده است و شاید مکان نگهداری سفیر اردن نیز مشخص باشد .

ربایندگان ˈ العروسی القنطاسی ˈدیپلمات تونسی و ˈ محمد بن الشیخ ˈ همکار وی اعلام کردند که به این دلیل وی را ربوده اند تا مقام های تونس زندانیان لیبیایی در تونس را که به اتهام انجام اعمال تروریستی زندانی شده اند ، آزاد کنند و این نیز تایید می کند که ربایندگان سفیر اردن نیز که همکار آن ها محسوب می شوند ، می خواهند بر دولت اردن فشار وارد کنند تا ˈ محمد الدارسی ˈ لیبیایی را که به اتهام برنامه ریزی برای حمله به فرودگاه ˈ امانˈ پایتخت اردن متهم شده ، آزاد کنند .

مشکل لیبی در این روزها تنها مهار شبه نظامیان مسلح نیست بلکه باید گفت دموکراسی نوزاد و نوپا در این کشور به طور کامل با شکست مواجه شده و در خطر نابودی قرار دارد زیرا وقتی شخصی مانند ˈ ابراهیم الدباشی ˈ نماینده لیبی در سازمان ملل برخی طرف ها را در کنگره ملی لیبی ( پارلمان این کشور ) به دست داشتن درعملیات ربایش دیپلمات ها متهم می کند ، این بدین معناست که در لیبی دیگر حکومت و دولتی وجود ندارد ، جدا از این بیشتر نمایندگان پارلمان لیبی که ادعای نمایندگی مردم را دارند ، هیچ گونه ابراز همدردی با قربانیان ربایش ها نداشته اند و حتی برخی آن ها این گروگان گیری ها را تایید نیز کرده اند و از سوی دیگر زیدان و الدباشی اعتقاد دارند نباید نام انقلاب و انقلابی بر شبه نظامیانی که درربایش این دیپلمات ها و اعمال خشونت آمیز دیگر دست دارند ، گذاشت .

رأی الیوم در پایان نوشت : لیبی در حال حاضر در انزوای منطقه ای و بین المللی قرار گرفته و شهرت بسیار بدی پیدا کرده است و البته تصور نمی رفت لیبی که ضد قذافی انقلاب کرد ، به چنین سرنوشتی دچار شود .

خاورم **2041**1586
کد N236765

وبگردی