آفتاب

کاهندگی امواج زلزله با فرکانس بالا در نیمه شرقی ایران بررسی شد

کاهندگی امواج زلزله با فرکانس بالا در نیمه شرقی ایران بررسی شد

استادیارگروه ژئوفیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در پژوهش خود موفق به تعیین پارامتر کاهندگی امواج زلزله در منطقه شرق ایران شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر مجید معهود گفت: کاهندگی به کاهش دامنه و تغییرات فرکانسی امواج زلزله با افزایش فاصله از کانون و چشمه زلزله اطلاق می‌شود.

کاهندگی امواج زلزله بیانگر خصوصیات محیط انتشار امواج بوده و فاکتور بسیار مهمی در شبیه سازی زلزله، ارزیابی خطر زلزله و تخمین زمین لرزه های محتمل آینده است.

وی افزود: دراین تحقیقات با استفاده از تحلیل فرکانسی لرزه نگاشتهای ثبت شده حاصل از 132 زلزله ثبت شده در نیمه شرقی ایران در فرکانس های 1.5 تا 24 هرتز که دارای عمق 5 تا 25 کیلومتر می‌باشند، پارامتر کاهندگی پوسته زمین برای امواج کدا (دنباله) و حجمی در این منطقه بررسی شده است.

معهود ادامه داد: امواج حجمی در کانون تولید شده و در تمام جهات منتشر می شوند و امواج کدا امواج حجمی هستند که در بخش انتهایی لرزه نگاشت به سبب بازتابهای پیاپی در لایه های مختلف پوسته زمین ثبت می شوند.

وی تاکید کرد: نتایج به دست آمده بیانگر مقادیر کم فاکتور کیفیت و ناهمگنی زیاد برای نیمه شرقی ایران است که این مساله از خصوصیات مناطق فعال لرزه ای است.

انتهای پیام

کد N233119

وبگردی