آفتاب
تحولات آسیا/

نگرانی هند درباره حضور چین در کشمیر/ مفقود شدن 300 نفر بر اثر غرق شدن قایق کره ای

نگرانی هند درباره حضور چین در کشمیر/ مفقود شدن 300 نفر بر اثر غرق شدن قایق کره ای

نگرانی هند درباره حضور فزاینده چین در کشمیر، استقبال چین از مذاکرات چهارجانبه درباره اوکراین و افزایش شمار مفقودشدگان ناشی از غرق شدن قایق کره ای به 300 نفر از جمله تحولات آسیا به شمار می رود.

چین

تایمز هندوستان از نگرانی هند درباره حضور فزاینده چین در کشمیر و ایجاد یک کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری در این منطقه در جریان مذاکرات راهبردی سوجاتا سینگ معاون وزارت خارجه هند و لیو ویمین همتای چینی در پکن خبر داد.

بر اساس این قرارداد 18میلیارد دلاری بین چین و پاکستان، پکن در پی ایجاد یک مسیر ارتباطی جدید با هدف دسترسی به بندر استراتژیک گوادر در جنوب غرب پاکستان است که شهر کاشغر در منطقه خود مختار سین کیانگ چین را به بندر گوادر متصل می کند.

چین در جریان مذاکرات راهبردی همچینن ضمن رد خواسته دهلی نو برای گشایش یک کنسولگری در شهر لهاسا مرکز تبت تاکید کرد که خواهان افزایش حضور دیپلماتیک در لهاسا نیست.

گلوبال تایمز نیز با اشاره به استقبال وانگ یی وزیر خارجه چین از برگزاری مذاکرات چهارجانبه درباره بحران اوکراین در ژنو از حمایت پکن از طرح های روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین برای ایجاد مکانیزم مذاکرات چندجانبه خبر داد.

شبه جزیره کره

رویترز نیز از افزایش شمار مفقود شدگان ناشی از غرق شدن قایق مسافری حامل دانش آموزان کره ای به بیش از 300 نفر خبر داد که حامل 477 مسافر بود و برای اردوی تفریحی سوار این کشتی مسافربری شده بودند.

یونهاپ نیز با اشاره به کشته شدن دو نفر، زخمی شدن 13 نفر و مفقود شدن 107 نفر بر اثر غرق شدن یک کشتی مسافری در سواحل جنوبی کره جنوبی گزارش داد 368 نفر در عین حال از این حادثه نجات یافتند.

هند

رسانه های هندی همچنین با اشاره به زخمی شدن 50 نفر در پی خارج شدن قطار مسافربری از ریل در ایالت آسام در شمال شرق هند گزارش دادند که حال 19 تن وخیم است.

مقامات راه آهن هند با اشاره به آغاز تحقیقات درباره علت خروج قطار مسافربری از ریل اعلام کردند که این حادثه باعث لغو حرکت هشت قطار در ایالت آسام تا اطلاع ثانوی شده است.

فیلیپین

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به تاکید مقامات فیلیپین بر پابرجا بودن پیمان صلح با شورشیان با وجود درگیریهای اخیر در این کشور گزارش داد که براساس این معاهده قرار است اوایل سال آینده میلادی یک منطقه خود مختار برای مسلمانان در جنوب فیلیپین تشکیل شده و جنبش آزادی مورد در ماه مه 2016 منحل شده و کاندیداهای خود را برای پارلمان منطقه‌ ای معرفی کند.

خبر دیگر اینکه براثر برخورد یک دستگاه اتوبوس مسافربری با یک کامیون در استان کامارینس فیلیپین در آغاز تعطیلات عید پاک دستکم پنج نفر از جمله یک کودک دوساله کشته و 15 نفر مجروح شدند.

کد N228868

وبگردی