آفتاب

نخست وزیر اوکراین: روسیه دیوار برلین جدیدی در اروپا ایجاد کرده است

نخست وزیر اوکراین: روسیه دیوار برلین جدیدی در اروپا ایجاد کرده است

تهران-ایرنا- ˈآرسنی یاتسیانوکˈ نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه، روسیه را به ایجاد دیوار برلین جدید با هدف تهدید امنیت اروپا متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، وی در نشست هیات دولت گفت: حوادث امروز بطور کلی اروپا و اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار می دهد. اکنون به روشنی می دانیم که همسایه های روس ما تصمیم گرفته اند با ایجاد دیوار برلین جدیدی به دوران جنگ سرد باز گردند.

اوکراین46میلیون نفری ازاواخر نوامبرسال گذشته میلادی (آذر1392) به دلیل خودداری ˈ ویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بود.

بحران سیاسی در اوکراین به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داد.

بعد از همه پرسی شبه جزیره کریمه و الحاق این منطقه به روسیه و تحریم مسکو توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، تنش ها در اوکراین به شکل دیگری ادامه یافت.

فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از چندی قبل (17 فروردین/6آوریل) برخی ساختمان های دولتی را در چند شهر شرقی اوکراین از جمله ˈدونتسکˈ و ˈ لوهانسکˈ به اشغال خود در آوردند.

جدایی طلبان مسلح اوکراینی طرفدار روسیه همچنین هفته گذشته با اشغال ساختمان های دولتی مهم، کنترل شهر ˈاسلاویانسکˈ در150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفتند. آنها همچنین یک پایگاه پلیس در این شهر 200 هزار نفری در شرق اوکراین را اشغال کردند.

اروپام**9157**1485** 1064
کد N228523

وبگردی