آفتاب
پاسخ ارتش به اعتماد امام خمینی

افزایش برد موشک‌ها، گسترش پهپادها و ساخت سلاح‌های جدید در نزاجا

افزایش برد موشک‌ها، گسترش پهپادها و ساخت سلاح‌های جدید در نزاجا

29 فروردین روزی است که امام خمینی(ره) با تصمیمی شجاعانه به تفکر ناصواب انحلال ارتش پایان داد. یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی همراهی بدنه ارتش با انقلاب و مردم بود؛ این بدنه سالم با انبوهی از تجهیزات نظامی پس از پیروزی انقلاب در کنار نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محاصره اقتصادی، تلاش برای منزوی‌سازی ایران، ترور و بمب‌گذاری از توطئه‌های دشمنان در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی برای سرنگونی این نظام نوپا بود اما آنها پس از اینکه به اهداف خود دست نیافتند به دنبال استفاده از گزینه نظامی بودند ولی آنها در مقابل خود ارتشی را می‌دیدند که عاشقانه به مردم، رهبر و کشور خود علاقه دارد. آنها همچنین از استراتژی انحلال ارتش استفاده کردند تا به این وسیله نظام را سرنگون کنند و آنقدر شعار انحلال ارتش را سر دادند تا برخی مسئولان نیز آن را باور کردند.

با این وجود با هوشیاری یاران نزدیک امام این توطئه خنثی شد و با فرمان امام بحث انحلال ارتش به پایان رسید. امام خمینی(ره) نقشه دشمنان را نقش بر آب کرده و طی پیامی تاریخی بر ضرورت حفظ ارتش و انجام وحدت و نظم در ارتش تاکید کردند. ایشان در این پیام روز چهارشنبه 29 فروردین 1358 را روز ارتش اعلام کردند و از ارتش خواستند که در این روز با ساز و برگ نظامی به رژه بپردازد و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کند.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در طول هشت سال دفاع مقدس، 45 عملیات گسترده و مؤثر علیه نیروهای متجاوز انجام داد که بیشتر آنها منجر به آزادسازی بخش عمده‌ای از خاک اشغال شده کشورمان شد و ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره ماشین جنگی عراق وارد شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی، مراقبت از مرزهای غربی و جنوب غربی کشور، پشتیبانی بالگردی از قرارگاه‌های ارتش و سپاه، استقرار سامانه‌های پدافند ارتفاع پست و فعالیت‌های رزمایشی، از جمله مأموریت‌های عملیاتی نیروی زمینی ارتش تعریف شد. همچنین پشتیبانی از یگان‌های مرزبانی توسط هوانیروز انجام می‌شود و تاکنون قرارگاه‌های نیروی زمینی در استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه بیش از یک میلیون هکتار زمین آلوده به مین و سلاح‌های انفجاری باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی را پاکسازی کرده‌اند.

پهپادها، پرندگان تیزبینی که به مدد نیروی زمینی شتافته‌اند

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار کرد که برای اولین‌بار در سال جاری در ارتش جمهوری اسلامی، رزمایش تخصصی پهپاد در منطقه علی‌آباد قم یا اصفهان انجام می‌شود.

همزمان با آغاز ساخت انواع هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در نیروهای مسلح کشورمان، نیروی زمینی نیز برای انجام بهتر ماموریت‌های خود به ساخت انواع پهپاد روی آورد. با توجه به اهمیت فوق‌العاده استفاده از هواپیمای بدون سرنشین و لزوم در اختیار داشتن آن در جنگ‌های آینده، نیروی زمینی ارتش این ضرورت را به صورت تشکیل یک یگان مستقل و جدید در دستور کار قرار داد، به‌گونه‌ای که طی گذشت یک سال از افتتاح گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) پنج یگان تابعه این گروه نیز در قرارگاه‌های عملیاتی نیروی زمینی ارتش در اقصی نقاط کشور راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

شناسایی و کسب اخبار و اطلاعات از مناطق مرزی و تحرکات نیروهای فرامرزی مستقر در کشورهای همسایه از جمله ماموریت اطلاعاتی گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) است و اکنون این گروه به این توانمندی رسیده که کلیه تصاویر خطوط مرزی تا عمق 200 کیلومتری را به صورت زنده برای فرماندهان به نمایش گذاشته و در اختیار یگان‌های مستقر در خطوط مرزی قرار دهد، بدون اینکه نیاز به دیده‌بانی، اعزام گشتی شناسایی و نفوذ به خاک کشورهای همسایه باشد.

علاوه بر این، در زمینه ماموریت عملیاتی با تجهیز این هواپیماها به مواد منفجره امکان انهدام اهداف در خاک دشمن و همچنین انجام عملیات انتحاری وجود دارد و در ماموریت پشتیبانی نیز می‌توان از این پرنده‌ها در تخلیه محموله‌هایی از جمله دارو، نامه و رساندن آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر و از یگانی به یگان دیگر استفاده شود.

هواپیماهای بدون سرنشین «مهاجر» در ماموریت‌های اطلاعاتی، شناسایی واقعی تا برد و عمق 50 کیلومتری خاک دشمن را انجام می‌دهند. علاوه بر این، هواپیماهای بدون سرنشین m2 با برد 100 کیلومتر و نمونه پیشرفته شاهین با برد 150 کیلومتر نیز در ماموریت‌های شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که این برد که تا 200 کیلومتر نیز قابل افزایش است.

پهپاد «یسیر» با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محموله‌ای که حمل می‌کند برای شناسایی هوایی طراحی شده و قادر است بین 7 تا 10 ساعت پرواز داشته باشد. یسیر از نظر دوربین هواپیما بزرگنمایی خوبی دارد که می‌تواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویربرداری کند. ضمن اینکه در زمان فرود این‌گونه هواپیماها می‌تواند در هر نقطه‌ای پرواز کند و در هر نقطه‌ای بنشیند. سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزار پا بوده و به دلیل جثه و جنس بدنه و وضعیت طراحی آیرودینامیکی، رادارگریز است.

پهپاد «رعد 85» نیز که یک پهپاد انتحاری است، این قابلیت را دارد که اهداف متحرک و ثابت را شناسایی کند و مورد هدف قرار دهد. پهپاد رعد 85 با همکاری صنایع هوایی قدس ساخته شده است و قدرت انتحاری آن بستگی به تجهیزاتی دارد که بر روی آن نصب می‌شود. این پهپاد توانایی حمل تجهیزات گوناگون را داراست.

برگزاری چهار رزمایش در سال جاری

یکی از نمودهای اصلی آمادگی نیروهای مسلح، برگزاری رزمایش‌های مختلف است. در همین رابطه، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان با بیان اینکه "نیروی زمینی در سال جاری چهار رزمایش برگزار می‌کند"، خاطرنشان کرد: این رزمایش‌ها با حضور همه یگان‌های نیروی زمینی انجام می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از برنامه‌های ستادکل نیروهای مسلح، اجرای رزمایش مشترک ارتش و سپاه است. امسال در رزمایش جنوب شرق و جنوب غرب، رزمایش مشترک ارتش و سپاه برگزار می‌شود. با این وجود ما تاکنون رزمایش مشترکی با کشورهای خارجی نداشتیم اما اگر کشوری درخواست دهد، می‌توانیم با آن همکاری کنیم؛ البته ما با کشورهای مسلمان همسایه ارتباطات آموزشی داریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین گفت: رزمایش تخصصی سایبری نیز در سال جاری برگزار خواهد شد.

رونمایی از «محرم»، «اخگر» و «ذوالجناح» در روز ارتش

پوردستان با اشاره به اینکه "دکترین نظامی ما مبتنی بر بازدارندگی است"، تاکید کرد: ما اهل تجاوز نیستیم، اما در مقابل تجاوز هم سکوت نمی‌کنیم. ظرفیت‌های ارتش به گونه‌ای است که در صورت تهاجم خارجی ضربه‌ای سنگین بر تهاجم دشمن وارد می‌کند. همچنین ارتش امروزه به تجهیزات به‌روز مجهز است و توانسته به دستاوردهای نظامی بسیار خوبی در سال‌های اخیر دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، جدیدترین سلاح نیروی زمینی ارتش به نام «محرم» که یک سلاح شش لول با نواحت تیر بالا و کالیبر 50 میلیمتری است و همچنین سلاح 76 میلیمتری «اخگر»، چرخ‌های پرش جدید، چتر «ذوالجناح» و نمونه‌های ارتقا یافته تانک‌های صمصام، سبلان و ذوالفقار، امسال رونمایی خواهد شد.

«زره مایع» یکی دیگر از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش است که در روز 29 فروردین رونمایی می‌شود. جنس این زره از مایع است و در برابر گلوله و اجسام سخت مقاومت می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این زره، وزن کم آن است، به گونه‌ای که وزن این جلیقه یک دهم جلیقه‌های ضدگلوله است. در حالیکه جلیقه‌هایی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع سرامیکی و با وزن بسیار زیاد است. زره مایع، به صورت خمیر بر روی جلیقه کشیده می‌شود.

افزایش برد «نازعات» در دستور کار نیروی زمینی

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین اعلام کرده است که این نیرو درصدد افزایش برد موشک‌های خود است.

وی با بیان اینکه "با ستادکل نیروهای مسلح برای دریافت مجوز افزایش بُرد موشک‌های خود در ارتباط هستیم"، گفت: پروژه‌ای با وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه درباره افزایش بُرد و دقت موشک‌ نازعات و سایر موشک‌های نیروی زمینی در حال انجام داریم و منتظریم که با مجوز ستادکل نیروهای مسلح، برد موشک‌های خود را بیشتر کنیم.

به گزارش ایسنا، امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب چهار نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در حال دفاع از مرزهای آبی، خاکی و هوایی کشور است به گونه‌ای که کوچکترین تحرکی از سوی دشمنان از دید چشمان تیزبین نگهبانان کشورمان پنهان نمی‌ماند و سلاح‌های مدرن و مجهز به همراه ایمان و اعتقاد ارتش به مردم و نظام موجب شده است که دشمنان جرأت هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه کشورمان را نداشته باشند.

گزارش از خبرنگار سیاسی ایسنا: محسن فرامرزی

انتهای پیام

کد N226942

وبگردی