آفتاب
اختصاصی

رییس کمیته حقوق بشر مجلس لبنان: آمریکا به اجرای معاهدات بین المللی ملزم است

رییس کمیته حقوق بشر مجلس لبنان: آمریکا به اجرای معاهدات بین المللی ملزم است

بیروت - ایرنا - رییس کمیته حقوق بشر مجلس لبنان تاکید کرد که آمریکا به اجرای معاهدات و توافقنامه های بین المللی ملزم است و باید در تصمیم خود در خصوص مخالفت با نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تجدید نظر کند.

« میشل موسی» در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: مخالفت دولت آمریکا با دادن مجوز ورود به این کشور به نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، مخالف عرف بین الملل و اصول و قوانین بین المللی حاکم بر فعالیت های دیپلماتیک بین دولت ها براساس معاهده وین است.

عضو مسیحی فراکسیون توسعه و آزادی در مجلس لبنان به دولت آمریکا تاکید کرد که باید در این تصمیم خود بازنگری و به قوانین و معاهدات بین المللی پایبند باشد.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس لبنان خاطرنشان کرد که حق ایران است این رفتار و تصمیم آمریکا را نپذیرد و در نهایت تهران باید در باره نماینده خود در سازمان ملل متحد تصمیم بگیرد.

وی اظهار داشت: این تصمیم آمریکا با قوانین و الزامات کشور میزبان سازمان های بین المللی و حق کشورهای عضو برای تعیین نمایندگان و سفرای خود که در معاهده وین تصریح شده و همچنین توافق امضا شده بین سازمان ملل و واشنگتن درسال 1947 در تعارض است.

میشل موسی گفت: این توافق دولت آمریکا را ملزم کرده است تا مجوز (ویزای) سفرای کشورهای عضو و هیات های سیاسی که قصد حضور در مقر سازمان ملل متحد را دارند حتی اگر واشنگتن با آن کشورها در حالت نزاع و دشمنی است، صادر کند.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس لبنان این اقدام آمریکا را غیرقابل توجیه و تعجب برانگیز و مخالف همه عرف ها و قوانین بین المللی دانست.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که متاسفانه این اقدامات آمریکا تایید می کند که بر سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی سلطه دارد و این تصمیم واشنگتن برای نخستین بار هم نبوده است.

با اتمام دوره نمایندگی محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید کشورمان در این سازمان معرفی شد.

در پی معرفی ابوطالبی، ابتدا سنای آمریکا در 7 آوریل /18 فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این کشور در 10 آوریل/21 فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

این در حالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، از ابوطالبی به عنوان « یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران» و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برده و گفته است که او سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیا را دارد و پیش از این نیز بارها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

خانم ˈمرضیه افخمˈ سخنگوی وزارت خارجه هم در واکنش به رفتارهای آمریکا اظهار داشت: رفتار دولت آمریکا در قبال نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست.

وی افزود: دکتر حمید ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد است و او در زمره بهترین دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که در دهه هفتاد (هجری شمسی) بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد، روادید آمریکا را دریافت کرده بود.

خاورم ** 1324
کد N224603

وبگردی