آفتاب

رای الیوم: آمریکا صلاحیت رد نماینده ایران در سازمان ملل را ندارد

رای الیوم: آمریکا صلاحیت رد نماینده ایران در سازمان ملل را ندارد

تهران-ایرنا- روزنامه ˈرای الیومˈروز شنبه با اشاره به اینکه آمریکا با عدم صدور روادید برای نماینده جدید ایران درسازمان ملل، قانون بین المللی را زیر پا گذاشته است، از تمامی کشورهای جهان خواست در مقابل چنین رفتار قلدر مابانه آمریکا بیاستند.

این روزنامه در چاپ امروز خود با اشاره به اینکه آمریکا با عدم صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، قانون بین المللی و منشور سازمان ملل را نقض کرده است، از تمامی کشورهای جهان خواست، مقابل چنین رفتار قلدر مآبانه آمریکا بیستند تا این اقدام به بدعتی خطرناک که می تواند حقوق دیگران را نیز پایمال کند، تبدیل نشود.

این روزنامه می نویسد: این حق طبیعی مسوولان ایرانی است که ˈحمید ابوطالبیˈ را به عنوان نماینده خود در سازمان ملل تعیین کنند و مخالفت آمریکا با انتخاب وی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل و خودداری از صدور روادید برای وی، بدترین نوع قلدوربازی سیاسی و دیپلماتیک به شمار می رود.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا صرفا میزبان سازمان ملل متحد است و قوانین این سازمان و اساسنامه نخست آن در ˈسان فرانسیسکوˈ این حق را به آمریکا نمی دهد که مانع حضور نماینده یا رهبرکشوری شود که قصد دارد در نشست های سازمان ملل مشارکت کند. آمریکا پیشتر نیز با رهبرانی که آنان را دشمن یا تروریست، می خواند از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همینگونه رفتار کرده است. از جمله این رهبران، ˈفیدل کاستروˈ رهبر کوبا، ˈهوگو چاوزˈ رهبر فقید ونزوئلا، ˈاحمدی نژادˈ رئیس جمهوری سابق ایران و ˈیاسر عرفاتˈ رییس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین است.

این گزارش می افزاید:‫درست است که اینگونه میهمانان و رهبرانی که مورد خشم آمریکا هستند،حق ترک شهر نیویورک و رفتن به شهرها یا ایالت های دیگر آمریکا را ندارند، مانند مساله اخیری که برای ˈبشار الجعفریˈ نماینده سوریه در سازمان ملل پس از صدور حکم منع وی برای خروج از نیویورک روی داد. اما این بدان معنا نیست که دولت کنونی آمریکا می تواند قوانین بین المللی را زیر پا بگذارد و بر سازمان ملل سلطه یابد و تعیین کند که چه کسی در آن حضور یابد و چه کسی حضور نیابد.

رای الیوم نوشت: دستاویز دولت ˈباراک اوباماˈ برای ممانعت از حضور ابو طالبی نماینده ایران در سازمان ملل، دست داشتن وی در جریان اشغال سفارت خانه آمریکا در ایران است. وی یکی از دانشجویانی بود که همراه سایر دانشجویان ایرانی در سال 1979 به سفارت آمریکا در این کشور حمله کردند و دیپلمات های آمریکایی را به گروگان گرفتند. اما این بهانه قابل قبول نیست. زیرا ابوطالبی تنها مترجم گروگان ها و ربایندگان بود و نقشی در گروگان گیری آنان نداشت.حتی اگر یکی از ربایندگان دیپلمات های آمریکایی هم بود، آمریکا صلاحیت رد کردن وی را ندارد. زیرا ایران او را به عنوان نماینده خود در سازمان ملل متحد انتخاب کرده است.

شاید یادآوری این مطلب دراینجا برای دولت آمریکا که مانع حضور نماینده ایران در سازمان ملل شده است، مفید باشد که ˈجورج بوشˈ رییس جمهوری سابق این کشور، ˈجان بولتونˈ را که یکی از تندرو ترین افراط گرایان نو محافظه کار و نیز از حامیان و موافقان جنگ علیه عراق بود و دستش به خون میلیون ها عراقی آغشته بود، به عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل تعیین کرد اما با نمایندگی ابوطالبی که دستش به خون کسی آلوده نیست در سازمان ملل مخالفت می کند!

این روزنامه در پایان می نویسد: ما از آقای ˈحمید ابو طالبیˈ و دولت ایران حمایت نمی کنیم بلکه مدافع منشور سازمان ملل متحد و قانون اساسی آن هستیم و از آمریکا می خواهیم که به آن احترام بگذارد. نیز از تمامی کشورهای جهان می خواهیم با این گونه اقدامات مقابله کنند تا به یک رفتار خطرناک در سطح بین الملل تبدیل نشود. به عقیده ما این اقدام آمریکا چه بسا خطرناک تر از ربودن گروهی دیپلمات است که البته ما آن را نیز غیر قانونی می دانیم . همچنین ما با هرگونه حمله به سفارت خانه ها و گروگان گرفتن دیپلمات ها و نقض قوانین و ضوابط بین المللی مخالفیم.

مترجمام**9329**1856
کد N219566

وبگردی