آفتاب
پژوهشگران ژاپن:

یک بمب هیدروژنی مگاتنی، یک سوم از جمعیت یک کلانشهر را درجا هلاک می کند

یک بمب هیدروژنی مگاتنی، یک سوم از جمعیت یک کلانشهر را درجا هلاک می کند

تهران – ایرنا – گزارش یک گروه از پژوهشگران ژاپنی که امروز در جمع وزیران خارجه 12 کشور جهان قرائت شد، نشان می دهد که انفجار یک بمب یک مگاتنی هیدروژنی می تواند 370 هزار نفر از شهروندان شهری که تنها یک میلیون نفر جمعیت دارد را درجا هلاک کند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، این پژوهش روز شنبه در جمع وزیران خارجه 12 کشور عضو ابتکار مبارزه با گسترش سلاح های اتمی در هیروشیما خوانده شد. ژاپن، آلمان، هلند، کانادا، استرالیا، لهستان، مکزیک، فیلیپین، نیجریه، شیلی، ترکیه و امارات متحده عربی عضو این سازمان هستند.

در مطالعه پژوهشگران ژاپنی آمده است که افزون بر 370 هزار نفری که درجا قربانی بمب هیدروژنی می شوند، پرتوهای مرگبار این بمب تا شعاع 18 کیلومتری نیز می رود و باعث آسیب به 460 هزار نفر دیگر در این شهر فرضی یک میلیونی می شود. همچنین 36 هزار نفر که در شعاع سه کیلومتری از کانون انفجار هستند، به شدت تحت تاثیر پرتوهای آن قرار می گیرند.

در مقام مقایسه، بمب 16 کیلوتنی اتمی که ایالات متحده آمریکا در سال 1945 در آسمان هیروشیما رها کرد، اگر در شهری یک میلیون نفری منفجر شود، 66 هزار نفر را خواهد کشت.

یک بمب مگاتنی هیدروژنی، 50 برابر قوی تر از بمب اتمی آمریکا در آن سال خواهد بود.

ماسائو توموناگا، رییس سازمان صلیب سرخ ژاپن، در هنگام ارایه این گزارش به وزیران 12 کشور عضو گفت: ما دریافتیم که چنین سلاحی حتی به مدرن ترین شهرهای امروزی هم آسیب های سنگین وارد خواهد کرد. وزارت خارجه ژاپن از این تحقیق به عنوان مبنایی علمی استفاده خواهد کرد تا ماهیت غیرانسانی سلاح های اتمی را نشان دهد.

گفتنی است بیشترین سلاح های اتمی جهان در اختیار دو کشور آمریکا و روسیه است.

مترجمام**9163**1856
کد N219372

وبگردی