آفتاب
/گزارش/

ارتش چین توانمندتر از ارتش ژاپن نیست

ارتش چین توانمندتر از ارتش ژاپن نیست

چین که بزرگترین ارتش جهان را دارد به لحاظ نیروی انسانی، کشتی‌های جنگی، جنگنده‌ها و هزینه‌های نظامی بسیار برتر از ژاپن است اما به گفته تحلیل‌گران ارتش چین نیز ضعف‌های اساسی دارد که باعث می‌شود این کشور از درگیری اجتناب کند.

چین که بزرگترین ارتش جهان را دارد به لحاظ نیروی انسانی، کشتی‌های جنگی، جنگنده‌ها و هزینه‌های نظامی بسیار برتر از ژاپن است اما به گفته تحلیل‌گران ارتش چین نیز ضعف‌های اساسی دارد که باعث می‌شود این کشور از درگیری اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین و ژاپن اخیرا در مناقشات تاریخی و ارضی با یکدیگر درگیر بوده و این مناقشات در جریان سفر چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا به دو کشور طی یک هفته گذشته بیش از حد مورد تاکید قرار گرفت.

افزایش دو رقمی بودجه دفاعی چین که ماه گذشته میلادی اعلام شد تنها برترین عددی این کشور را افزایش می دهد اما ژاپن از برتری‌های تکنولوژیکی و آموزشی و همچنین چتر امنیتی آمریکا نیز بهره‌مند است.

هاگل بر حمایت واشنگتن از توکیو تاکید کرد و در عین حال در جریان اظهارات صریح خود از ژنرال‌های ارتش آزادی بخش خلق چین انتقاد کرد.

چین نیز به نوبه خود به هاگل گفت که حاکمیت بر جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی غیرقابل مذاکره بوده و از بابت آن‌ها امتیاز نخواهد داد. به رغم چنین اظهارات سرسختانه‌ای تحلیل‌گران می‌گویند استراتژیست‌های چین می‌دانند که یک درگیری مسلحانه چه به صورت عمدی و چه به صورت تصادفی به نفع آن‌ها نبوده و بر خلاف هدف بلند مدت آن‌ها برای توسعه قدرت جهانی و منطقه‌ای خواهد بود.

آرتور دینگ، کارشناس امور ارتش چین در دانشگاه ملی چنگ چی در تایوان گفت: فرماندهان بلند پایه چین باید بسیار نسبت به انجام هرگونه عملیات نظامی محتاط باشند.

وی خاطرنشان ساخت: ژاپن در حال حاضر حتی بدون مزیت ائتلاف امنیتی با آمریکا از تجهیزات، آموزش و تاسیسات بهتری برخوردار است اگرچه دورنمای بلند مدت وضعیت مشخص نیست.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: در حال حاضر ژاپن شکل بهتری را نسبت به چین دارد.

این در حالی است که حتی شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین از ارتش این کشور که درگیر فساد بوده و افسران ارشد آن مورد تحقیقات قرار دارند خواسته تا با ارتقای قابلیت‌هایشان در جنگ‌ها پیروز شوند.

ناو هواپیمابر لیائونینگ که نخستین ناو هواپیمابر چین است 18 ماه پیش راه‌اندازی شد و براساس گزارش توازن نظامی سال 2014 که از سوی موسسه مطالعات راهبردی بین‌المللی واشنگتن منتشر شد عنوان کرد که چین در حال حاضر 3 / 2 میلیون سرباز فعال دارد در حالی که ژاپن تنها 247 هزار و 150 سرباز دارد.

براساس این گزارش چین از برتری زیادی در جنگنده‌ها برخوردار بوده و 2525 جنگده دارد در حالی که ژاپن 630 جنگنده دارد.

همچنین تعداد تانک‌های چین در مقام مقایسه با ژاپن 6840 به 777 و تعداد زیردریایی‌های آن 66 به 18 است.

سال گذشته میلادی بودجه دفاعی چین برابر با 2 / 112 میلیارد دلار بود در حالی که بودجه ژاپن 51 میلیارد دلار بود.

با این وجود این گزارش تاکید کرد که چین از ضعف‌هایی نظیر فقدان تجربه جنگی و فرماندهی و کنترل و همچنین ضعف‌هایی در حوزه جنگ‌های زیردریایی و حوزه آموزش رنج می‌برد.

در این گزارش تاکید شده است: ارتش چین در برخی حوزه‌ها به نسبت ژاپن که نیروهای نظامی پیشرفته‌تر و تکنولوژیکی پایین‌تر است و از آمریکا نیز بسیار عقب‌تر است.

کازوهیسا اوگاوا، یک تحلیل‌گر امور نظامی ژاپن گفت: ژاپن در کنار نیروهای آمریکایی با ارتش چین رو به رو می‌شود بنابراین این درست نیست که قابلیت‌های ارتش ژاپن را بدون حضور آمریکا با ارتش چین مقایسه کنیم.

انتهای پیام

کد N218009

وبگردی