آفتاب

مقدونیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

مقدونیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

بلگراد- ایرنا- مردم مقدونیه روز یکشنبه 13 آوریل ( 24 فروردین) با حضور در حوزه های اخذ رای در سراسر این کشور، رییس جمهور جدید خود را برای 5 سال آینده انتخاب می کنند.

به گزارش ایرنا، رقابت اصلی در انتخابات روز یکشنبه بین ˈجورجه ایوانفˈ رییس جمهور محافظه کار کنونی مقدونیه که از طرف حزب ˈومرو- دیمنهˈ نامزد شده است و ˈستوو پنداروفسکیˈ رهبر حزب اتحاد سوسیالیست دمکرات از اپوزیسیون خواهد بود.

احتمال زیاد وجود دارد که رییس جمهوری این کشور در دوم انتخابات که در هفتم اردیبهشت برگزار می شود، انتخاب شود.

نتایح آخرین سنجش افکار عمومی در مقدونیه نشان می دهد که رهبر حزب اتحادیه سوسیالیست دمکرات حدود 36 درصد آرا و رییس جمهور کنونی مقدونیه 35 درصد آرا را در اولین دور انتخابات از آن خود کنند.

بنا بر نتایج این نظر سنجی، ˈزوران پوپوفسکیˈ که از طرف شهروندان برای رقابت در انتخابات ریاست جمهور نامزد شده است، بیش از 4 درصد و ˈایلیاز حلیمیˈ رهبر حزب دمکراتیک آلبانیایی تبار از اپوزیسیون حدود 3 درصد از آرا را بدست می آورند.

با توجه به انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه در سال های 2006، 2008 و 2011 میلادی این احتمال وجود دارد که نامزد حزب ومرو-دپمنه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ، پیروز این انتخابات باشد.

ائتلاف اروپایی مقدونیه و مساله نام جمهوری مقدونیه با یونان که هنوز بین اسکوپیه و آتن پایتخت این دو کشور حل و فصل نشده است، محور تبلیغات نامردهای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بوده است.

ˈجورجه ایوانفˈ رییس جمهور کنونی مقدونیه که از طرف حزب ومرو- دپمنه برای بار دوم جهت احراز مقام ریاست جمهوری نامزد شده است در تبلیغات انتخاباتی اش گفته است که به تلاش های خود برای حل و فصل مساله نام مقدونیه با یونان ادامه می دهد.

یونان تنها کشوری است که در سازمان ملل با نام مقدونیه به خاطر تشابه اسمی با یکی از استان های خود مخالفت می ورزد.

ˈستوو پنداروفسکیˈ رهبر حزب اپوزیسیون پیمان سوسیال دمکرات در این رابطه در مصاحبه با رادیو آزاد اروپا با بیان اینکه از محتوای مذاکرات گذشته اطلاع کامل ندارد، تاکید کرد که باید به نظرات تمامی احزاب سیاسی در این مورد احترام گذاشته شود.

ˈایلیاز حلیمیˈ رهبر حزب دمکراتیک آلبانیایی تبار از اپوزیسیون هم درباره مساله نام مقدونیه با یونان به ضرورت هماهنگی تمامی عوامل سیاسی در کشور اشاره کرد و پیشنهاد جامعه بین الملل و مقدونیه را بر حل و فصل این مساله مهم دانست.

پارلمان مقدونیه در پنجم ماه مارس سال جاری میلادی ( 14 اسفند 92) به خاطر برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی برای 27 آوریل امسال که مصادف با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می شود، منحل شد.

بر اساس انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه، در صورتی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در 13 آوریل یکی از نامزدهای انتخاباتی نتوانند از 50 درصد رای مردم برخوردار شود، در آن صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که پس از دو هفته از دور نخست برگزار می شود.

بنا بر قانون اساسی مقدونیه، دوره ریاست جمهوری در این کشور 5 سال است که رییس جمهور وقت می تواند یک بار دیگر خود را در انتخابات نامزد کند.

مقدونیه از جمهوری های یوگسلاوی سابق به شمار می رود که در سپتامبر 1991 میلادی به استقلال دست یافت.

اروپام**2061** 1552
کد N216194

وبگردی