آفتاب

معاون نخست وزیر ترکیه از شنود مکالمات توسط سازمان اطلاعات خبر داد

معاون نخست وزیر ترکیه از شنود مکالمات توسط سازمان اطلاعات خبر داد

آنکارا - ایرنا - ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر ترکیه از شنودهای تلفنی توسط سازمان اطلاعات و امنیت این کشور (میت) خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، وی در سخنانی در مجلس ملی ترکیه در حمایت از لایحه ارائه شده توسط دولت آنکارا در باره افزایش اختیارات این سازمان گفت: سازمان اطلاعات و امنیت تاکنون مکالمات دو هزار و 473 را شنود کرده است.

به گفته آتالای بخش عمده شنودهای یاد شده شامل شنودهای خارج از کشور و مرتبط با امنیت مرزی این کشور بوده است.

آتالای با تاکید بر اینکه قانون اختیارات میت به دور از واقعیتهای زمان است، افزود: رخدادهای جهانی نیازهای اطلاعاتی دولت ها را تشدید کرده است و بدین لحاظ کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا از سال 2000 قوانین اطلاعاتی خود را منطبق با نیازهای زمان تنظیم کرده اند.

معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به افزایش تاثیر سیاست خارجی ترکیه در طول سالهای اخیر گفت: ترکیه برای اطلاع یافتن و درک صحیح رخدادهای کشورهای دور و نزدیک، نیازمند سیاستهای مناسب است و این امر نیز به توسعه فعالیتهای اطلاعاتی خارجی ترکیه نیاز دارد.

وی فعالیتهای دیپلماتیک را که توسط سرویس های اطلاعاتی انجام می شود، دارای نقش مهمی در سیاست خارجی کشورهای مختلف خواند و گفت: دولت آنکارا در برخی موارد خواسته های خود را که با دیپلماسی کلاسیک موفق به انجام آنها نیست به ویژه در عراق، افغانستان و فلسطین با دیپلماسی اطلاعاتی انجام داده است .

آتالای گفت: سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در راستای ردیابی فعالیتهای جاسوسی و تروریسم گام بر می دارد.

حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ پیش نویس قانون جنجال بر انگیز افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه را به مجلس ملی این کشور ارائه خواهد داد.

هیات مرکزی حزب عدالت و توسعه پس از نشستی موافقت خود را با پیش نویس قانون افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه برای طرح در مجلس ملی این کشور اعلام کرد.

حزب حاکم ترکیه با آغاز به کار مجدد مجلس ملی این کشور قصد دارد لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) را که با مخالفت احزاب مخالف روبه رو شد و مسکوت ماند، بار دیگر در مجلس مطرح کند.

اقدام دولت آنکارا در ارایه لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه به مجلس این کشور در پی مطرح شدن ادعاهای مربوط به تلاش محافلی برای تضعیف این سازمان برای ضربه زدن به فرایند گفت وگوهای دولت آنکارا با ˈپ.ک.کˈ برای حل مساله کردها و افشای اعزام تریلرهای حاوی سلاح و مهمات سازمان اطلاعات ترکیه برای معارضان و ترویست های سوری مطرح شد.

خاورم ** 2012 * 230**1479
کد N215780

وبگردی