آفتاب

آمریکا پرونده جاسوسی از مرکل را به آلمان تحویل نمی‌دهد

آمریکا پرونده جاسوسی از مرکل را به آلمان تحویل نمی‌دهد

آمریکا به صدراعظم آلمان اجازه نداده است تا به پرونده خود در آژانس امنیت ملی این کشور که با سال‌ها جاسوسی سایبری از او تهیه شده است، دسترسی پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه آلمانی «زکسیشه تسایتونگ» در گزارشی عنوان کرد که وزارت کشور آلمان در اکتبر 2013 خواستار دسترسی به اطلاعات مربوط به جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شد، اما واشنگتن این اطلاعات را در اختیار دولت فدرال آلمان قرار نداد.

تابستان گذشته افشا شد که تلفن همراه مرکل به مدت چندین سال توسط آژانس امنیت ملی آمریکا شنود می‌شده است. با وجود اینکه آمریکا هیچ وقت به صورت رسمی این ادعا را نپذیرفته است اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا متعهد شد که آلمان در لیست جاسوسی‌های آژانس اطلاعاتی این کشور جایی نخواهد داشت.

در همین راستا، روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» به نقل از یک مامور آژانس امنیت ملی آمریکا که در آلمان زندگی می‌کند نوشت که هرچند مرکل از لیست جاسوسی این آژانس خارج شده است اما تعداد زیادی از افرادی که در حلقه نزدیکان او قرار دارند، همچنان شنود می‌شوند.

توماس دومزیر، وزیر کشور آلمان یکی از مهمترین اهداف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا است که پیشتر وزیر دفاع بوده است.

به گفته این منبع آژانس امنیت ملی آمریکا به دلیل اینکه دومزیر در موارد زیادی به مرکل مشاوره می‌دهد او را مد نظر قرار داده است.

این روزنامه همچنین مدعی شد که وزیر کشور آلمان تنها هدف جاسوسی آژانس اطلاعاتی آمریکا نبوده و این آژانس از حدود 320 سیاستمدار و اقتصاددان آلمانی جاسوسی می‌کند.

انتهای پیام

کد N214722

وبگردی