آفتاب
رئیس حوزه تولیت آستان شاهچراغ(ع):

حرم شاهچراغ(ع) باید جریان‌ساز اصلی فرهنگ در جنوب کشور باشد

حرم شاهچراغ(ع) باید جریان‌ساز اصلی فرهنگ در جنوب کشور باشد

رئیس حوزه‌ی تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) از برنامه‌ریزی و تلاش برای ایجاد و راه‌اندازی دانشکده‌ی علوم قرآنی در این آستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه دارالقرآن آستان احمدی و محمدی(ع) به دانشکده‌ی قرآنی تبدیل می‌شود، افزود: واحد دارالقرآن آستان مقدس حذف و تبدیل به اداره علوم و قرآن حدیث شد که اکنون شروع به فعالیت کرده است و در این اداره بنا داریم که دانشکده علوم قرآن و حدیث آستان مقدس را با رویکرد بین‌المللی احداث کنیم که البته نیازمند دریافت مجوز از وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه مدرسه‌ی علمیه حکیم نیز از این پس زیرنظر تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) اداره خواهد شد، گفت: مدیر جدید این حوزه‌ی علمیه به‌زودی منصوب خواهد شد تا زیرنظر حوزه‌ی علمیه قم، فعالیت خود را ادامه دهد.

این مقام روحانی با اشاره به نام‌گذاری سال 93 از سوی مقام عظمای ولایت، یکی از محورهای اصلی فعالیت تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) را توجه به تحقق این شعار دانست.

اسماعیل‌پور با تصریح اینکه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) باید جریان‌ساز اصلی فرهنگ در جنوب کشور باشد، توسعه‌ی حوزه تأثیرگذاری آن و مخاطب‌محوری با اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع را لازمه‌ی این مهم دانست و گفت: تخصصی کردن برنامه‌ها و بهره‌گیری از اساتید به‌نام کشوری یا به عبارتی کیفی‌کردن محتوایی برنامه‌های حرم حول مباحث فرهنگی باید مهندسی شود که این اتفاق با راه‌اندازی 3 اتاق فکر در حرم مطهر دنبال می‌شود تا بدین‌ صورت درب حرم مطهر به روی ایده‌پردازان و اندیشمندان اسلامی باز شود.

وی همچنین راه‌های مناسب دسترسی به حرم را یکی از دغدغه‌ها دانست و با تاکید بر اینکه آستان احمدی و محمدی(ع) به‌عنوان محور توسعه‌ی شیراز، نباید در بن‌بست ارتباطی باشد، گفت: حرم مطهر قطب معنوی و فرهنگی شیراز است و نباید در بن‌بست ارتباطی قرار گیرد، لذا تعدد راه‌ها و بازگشایی درب‌های مختلف حرم را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده‌ایم.

این مقام مسئول از پیش‌بینی اجرای 5 طرح عمرانی اطراف حرم مطهر خبر داد و با تاکید بر اینکه هر کدام از طرح‌های پیش‌بینی شده دارای اشکالاتی است، بر لزوم ترسیم نقشه‌ی شیراز بر مبنای اتصال دروازه‌ی قرآن به حرم مطهر شاهچراغ(ع) تاکید کرد.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه 400 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه‌ی حرم حضرت شاهچراغ(ع) در نظر گرفته شده بود، گفت: بودجه‌هایی برای حرم شاهچراغ(ع) مصوب شده بود که در دو حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مورد استفاده قرار گرفت.

وی نبود تدبیر مناسب را مانع اصلی جذب نشدن این اعتبار دانست و یادآور شد: متأسفانه سال گذشته با وجود تخصیص ردیف بودجه مستقل برای آستان شاهچراغ(ع) در مجلس، ردیف مورد نظر به‌دلیل جذب نشدن، حذف شد و فعلا هزینه‌های جاری از محل بودجه‌های شناور، تامین و پرداخت می‌شود.

وی از تدوین بانک اطلاعات موقوفات آستان مقدس شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: پرهیز از سلیقه‌محوری در درآمد این موقوفات در دستور کار جدی آستان قرار گرفته است تا هر کدام از موقوفات در محل خود مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته رئیس حوزه تولیت آستان شاهچراغ(ع)، طرح جامع امنیتی و حریم حرم از جمله پیشنهاداتی است که توسط این آستان مقدس ارائه شده است.

اسماعیل‌پور همچنین ایجاد انضباط مالی و پرهیز از پراکندگی مالی و نبود خط‌ مشی‌ در مسائل مالی، شفاف‌سازی هزینه‌کردها و موقوفات، را از جمله اقدامات برنامه‌ریزی شده دانست و گفت: حرم مطهر نیاز به چارت چابک و با نشاط و بهینه‌سازی نیروی انسانی دارد که این چارت با مداقه و با نظر کارشناسان و اساتید دانشگاهی تشکیل و نیروی انسانی مورد نیاز به‌شکل آزمایشی در قالب طرحی سه‌ماهه به‌کار گرفته‌ شده‌اند.

وی اولویت اصلی را خدمت‌رسانی مطلوب به زوار عنوان و با بیان اینکه چارت جدید بار مالی حرم را به‌شدت کاهش داده و امکان‌راه‌اندازی دارالضیافه را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل مالی و اداری ارتباط‌ هدفمند و نظام‌مند بین مجموعه‌های حرم شکل گرفته است.

این مقام روحانی تقویت ارتباط آستان شاهچراغ(ع) با حرم‌های امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌عبدالعظیم(ع) را از اولویت‌ها برشمرد و گفت: استفاده از نیروهای جوان، بانشاط و کارآمد جزو اولویت‌های این حرم مطهر در برنامه‌های مختلف است.

انتهای پیام

کد N212466

وبگردی