آفتاب
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

گسترش جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای رونق معادن و صنایع معدنی

گسترش جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای رونق معادن و صنایع معدنی

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: نامگذاری سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری با رویکرد به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، در حقیقت زمینه ساز گسترش فعالیت برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای رونق معادن و صنایع معدنی است.

هرمز ناصرنیا روز سه شنیه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: امروز مسئولان بخش صنعت، معدن و تجارت کشور به همراه دست اندرکاران بخش خصوصی برای جلب و جذب سرمایه های خارجی در برلین آلمان حضور دارند، تا بسترهای سرمایه گذاری در این حوزه را تبیین و تشریح نمایند.

وی تاکید کرد: توسعه صنایع معدنی، رونق بخش فعالیت معادن کشور خواهد بود و اکنون سالانه افزون بر 350 میلیون تن مواد معدنی از پنج هزار و 300 معدن فعال ایران استخراج می شود.

ناصرنیا خاطرنشان ساخت: سرمایه، نیروی انسانی و ابزار و تجهیزات ارکان اصلی توسعه فعالیت در بخش معادن وصنایع معدنی محسوب می شود و ایران به عنوان یکی از 10 کشور شاخص معدنی جهان، توان بالقوه ای برای رشد این حوزه دارد.

وی یادآور شد: اطلاعات منتشر شده نشان می دهد میزان ذخایر اکتشافی معادن کشور بالغ بر 57 میلیارد تن می باشد که حدود 37 میلیارد تن از این رقم قطعی است.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، جذب سرمایه ها از منابع داخلی و خارجی در افق کوتاه مدت می تواند محقق شود، اما تدارک عوامل زیربنایی و رشد اطلاعات نیروی انسانی نیاز به برنامه ریزی میان و بلندمدت دارد.

وی بهره گیری از نیروی کار متخصص در معادن وصنایع معدنی را مهم دانست و گفت: انتظار می رود باهمکاری وزارت صنعت ، معدن وتجارت و تلاش سازمانهای نظام مهندسی معدن در سطح کشور موضوع ارتقا دانش نیروی کارگری در این حوزه به شکل مستمر دنبال شود.

ناصرنیا افزود: آمارهای رسمی حاکی است، صنایع معدنی سهم 30 درصدی در سرمایه گذاری صنعتی و معدنی کشور را به خود اختصاص داده اند، از سوی دیگر معادن و صنایع معدنی 25 درصد سهم در اشتغال صنعتی و معدنی دارند.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی کشور، گسترش فعالیت معدن و صنایع معدنی است، گفت: تلاش های چشمگیری ظرف یک تا دو سال گذشته در بخش دولتی و خصوصی به منظور رشد و شکوفایی بخش معدن صورت گرفته، اما با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری باید وسعت تلاش ها را گسترش داد.

ناصرنیا، وجود 68 نوع ماده معدنی در کشور و امکان بهره گیری از آب های آزاد که در حمل و نقل ارزان مواد معدنی و حضور در بازارهای جهانی بسیار حایز اهمیت است را از جمله ویژگیهای بخش معدن و صنایع معدنی ایران که نیازمند نگاه ویژه به این بخش است، دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: تشکل ها، مجامع صنفی و مهندسی مرتبط با فعالیت های معدنی هر کدام به سهم خود با تلاش جدی بیش از پیش در جهت نیل به اهداف مربوطه گام بردارند.

اقتصام(4)1559**1558
کد N210994

وبگردی