آفتاب
دبیرکل حزب الله لبنان 2/2

چرا لبنان کمک نظامی عربستان را قبول و پیشنهاد ایران را رد کرد/ حمایت حزب الله از ارتش و دولت جدید

چرا لبنان کمک نظامی عربستان را قبول و پیشنهاد ایران را رد کرد/ حمایت حزب الله از ارتش و دولت جدید

بیروت – ایرنا – دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت وگو با روزنامه لبنانی « السفیر» با تاکید بر اینکه حزب الله از دولت جدید و ارتش لبنان بویژه در اجرای برنامه امنیتی حمایت می کند، گفت: ما می دانیم چرا لبنان حاضر نیست کمک های نظامی ایران و سوریه را بپذیرد اما کمک عربستان سعودی را قبول می کند.

به گزارش ایرنا، «سید حسن نصرالله » در پاسخ به این پرسش که نظر شما در باره هبه هنگفت 3 میلیاردلاری عربستان به ارتش لبنان برای خرید سلاح از فرانسه چیست؟، گفت: بطور کلی و فارغ از طرف کمک کننده بجز رژیم اسراییل، ما با هرگونه کمک غیرمشروط به ارتش لبنان موافق هستیم و همواره از کشورها می خواهیم که چنین کمک هایی را ارائه کنند.

در چند مرحله با دوستان خود در این باره صحبت کردیم و تلاش هایی صورت گرفت و حتی بعداز اینکه سوریه از لبنان عقب نشینی کرد، دمش پیشنهاد کمک های نظامی به ارتش لبنان کرد.

جمهوری اسلامی ایران هم بارها بر آمادگی خود در این زمینه تاکید کرده است اما در لبنان مشکلی وجود دارد و آن اتخاذ تصمیم سیاسی در این زمینه است.

برخی این پیشنهادها را رد کردند و یک نگرانی و تحفظ در زمینه پیشنهادهای کشورهایی مانند سوریه و ایران وجود دارد و علت آن ترس از آمریکا و برخی کشورهای عربی است.

حزب الله بطور کلی از کمک های غیرمشروط هر کشوری بجز رژیم اسراییل به ارتش لبنان حمایت و آن را تایید می کند تا تقویت شود.

اما در باره کمک عربستان از طریق فرانسه تاکنون در این زمینه در رسانه ها ارزیابی خاصی نکرده ایم زیرا درباره جزئیات چیزی نمی دانیم ، آیا شروطی وجود دارد و یا خیر و مفاد این برنامه و ابتکار عمل چیست؟

برغم اینکه اطلاعات کافی نداشتیم اما در بیانیه وزارتی دولت تمام سلام مانع نشدیم که به آن اشاره شود و البته آینده همه مسائل مربوط به این هبه و نوع سلاح ها و تجهیزات فروخته شده، مشخص می شود و ما فعلا نه کاملا رد و یا تایید می کنیم.

برای حزب الله مهم این است که ارتش لبنان دارای عرق و باورملی روشن و آشکاری است و ارتش تنها به سلاح و مهمات در اختیار آن محدود نمی شود.

عملکرد و اقدامات ارتش لبنان در سالهای گذشته که قربانی های زیادی هم داده، بویژه در دولت جدید خوب بوده است و امیدواریم در آینده هم همینطور باشد.



** روابط مقاومت و ارتش لبنان ممتاز است

همکاری مقاومت با ارتش لبنان از جمله در منطقه جنوب لیطانی خوب و ممتاز است و مقاومت التزام کامل به قطعنامه 1701 سازمان ملل دارد و مقاومت هیچ حضور مسلحانه ای در جنوب منطقه لیطانی ندارد.

روابط مقاومت با نیروهای صلحبان سازمان ملل (یونیفل) مستقر در جنوب لبنان خوب است و تنها چند بار بین اهالی منطقه و این نیروها درگیری هایی ایجاد شده که توسط مسئولان محلی و یا ارتش بسرعت حل و فصل شده است.



** در جنوب لبنان شرایط آرام است

دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش، « ولید جنبلاط» رییس حزب سوسیالیت ترقیخواه در جلسه گفت وگوی ملی اخیر گفته است که هزاران سرباز ارتش براساس نیازها از منطقه جنوب لیطانی به مناطق دیگر رفته اند، آیا در این باره نگرانی وجود دارد؟، گفت: هیچ نگرانی وجود ندارد و اکنون در سراسر جنوب لبنان شراط آرام است زیرا آرامش سیاسی و انسجام عمومی وجود دارد و جنوب از بسیاری از چالش ها و حساسیت ها دور است.

مهم حضور ارتش در جنوب است و کم و زیاد شدن نیروها نگران کننده نیست.

حزب الله از فراهم شدن زمینه برای ارتش به منظور انجام ماموریت های خطیر و حساس آن در جنوب ، شمال و بقاع و در یک کلام سراسر لبنان حمایت می کند



** انتشار سلاح بین مردم لبنان و خطرهای آن

دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به این پرسش ، آیا انتشار گسترده سلاح بین مردم ساکن روستاها و شهرها به سلاح مقاومت ضربه می زند یا خیر؟، اظهارداشت: این یک مشکل قدیمی است و ربطی به حزب الله و بطور مشخص سلاح مقاومت ندارد.

برخی تلاش دارند که این وضعیت را به مقاومت فلسطین بعداز ورودش به لبنان ارتباط دهند.

حزب الله از کشف و توقیف سلاح های نزد مردم حمایت می کند و آن را اقدامی مهم می داند و جمع آوری این سلاح ها به تفکر مقاومت و امنیت ملی و اجتماعی لبنان کمک می کند.

دبیرکل حزب الله گفت: حل این مشکل تنها گرفتن سلاح نزد مردم نیست حتی گروه های سیاسی که دائما از سلاح سخن می گویند در یکی از جلسات گفت وگوهای ملی این سئوال را مطرح کردم، در خانه هواداران کدام یک از شما سلاح وجد ندارد؟

قبل از هراقدامی باید دولت قدرتمند ظاهرشود و ارتش و نیروهای امنیتی حضور مقتدرانه و قوی داشته باشند و با هرگونه اختلال امنیتی مقابله و مخلان امنیت و سارقان و متجاوزین به مال و ناموس مردم را بازداشت کنند و تعلل دولت در این زمینه خطرناک تر است.

برنامه امنیتی که الان در حال اجرا است، تصمیم های دولت ، حمایت گروه های سیاسی از این برنامه گام هایی خوب و مهم در این زمینه هستند.



** حمایت حزب الله از دولت جدید/ تمام سلام معقول و منطقی است

دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به این پرسش که دولت جدید هم فرصت و هم مشکل می تواند باشد ارزیابی شما چیست؟ گفت: معتقدم فرصت بزرگی است تا مشکل و فضای دولت مثبت و امور تاکنون در سطحی عالی و براساس تفاهم و توافق و درک متقابل پیش رفته است.

ارتباط حزب الله با « تمام سلام» خوب و برقرار است و از ابتدا معتقد بودیم که وی یک شخصیت معقول ، منطقه و گشاده رو است و امور را بخوبی اداره می کند و همچنان این نظر را داریم.

حزب الله از اجرای انتخابات به موقع ریاست جمهوری و انتخابات مجلس نمایندگان حمایت می کند و این رویکرد طبیعی و منطقی است و معتقدیم در هر شرایطی می توان انتخابات مجلس را برگزار کرد.

مشکلات در باره تصویب قانون جدید انتخابات لبنان وجود دارد و نمی دانم چه زمان برای حل این مشکل می توان تفاهم کرد.

حزب الله با دولت تمام سلام بویژه در خصوص اجرای برنامه امنیتی همکاری می کند و اگر در گذشته این برنامه اجرا نشده دولت وقت پیش قدم نبوده و هیچ طرفی مانه آن نبوده است.

انتظار می رود که تشکیل دولت به ریاست « تمام سلام» و اقدامات و موفقیت های آن فرصتی برای همه باشد.

در باره برداشتن پوشش سیاسی از سوی حزب الله و جنبش امل از برخی گروه های در منطقه بقاع لبنان گفت که ما برای هیچ طرفی پوشش سیاسی ایجاد نکرده ایم و حتی برای اجرای موفق برنامه امنیتی آماده هستیم بطور کامل کمک و شرایط را فراهم کنیم.

اگر این موضوع در گذشته و در برخی رسانه ها مطرح شده است بطور طبیعی برای امکان فراردان به کسانی بوده که هدف اقدامات امنیتی دربقاع هستند.

حزب الله هرگز از هیچ مفسد و فسادی در لبنان حمایت نکرده و نخواهد کرد بلکه برعکس بر حذف فساد و مفسدان اصرار دارد و به همین دلیل با اجرای برنامه امنیتی همکاری کامل دارد.

ادامه دارد ...

خاورم ** 1324
کد N210601

وبگردی