آفتاب

مولایی: باید بدانیم قطعنامه های پارلمان اروپا جنبه اجرایی ندارد

مولایی: باید بدانیم قطعنامه های پارلمان اروپا جنبه اجرایی ندارد

تهران-ایرنا-کارشناس حقوق بین الملل گفت: نمایندگان مجلس قبل از اتخاذ مواضع تند باید بدانند که قطعنامه های پارلمان لازم الاجرا نیست و در حوزه اجرایی نقشی ندارد.

یوسف مولایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر لزوم توجه به تفاوت پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا گفت: باید بدانیم جایگاه پارلمان اروپا در مجموع تصمیات کشورهای عضو اتحادیه اروپا چیست؟ به این معنی که قبل از هر چیزی باید در نظر بگیریم که پارلمان اروپا به طور مستقیم از سوی شهروندان اروپایی انتخاب می شوند بنابراین پارلمان اروپا با کمیسیون و شورای اروپا که وظایف اجرایی و منعکس کننده تصمیمات دولت ها هستند تفاوت دارد و نباید اینها را با هم در نظر گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بایدجایگاه پارلمان اروپا را در مجموع سیاستگذاری اروپا درست تعریف کرد افزود: پارلمان اروپا کمتر از نهادهای دیگر اروپا تحت تاثیر تصمیمات بین المللی است.

به گفته مولایی پارلمان اروپا به دلیل اینکه منتخب مردم اروپاست دموکراتیک ترین نهاد اتحادیه اروپاست و بیشتر تحت تاثیر شهروندان اروپاست،به همین دلیل قطعنامه های پارلمان لازم الاجرا نیست و در حوزه اجرایی نقشی ندارد وصرفا بیان کننده اراده عمومی نمایندگانی است که از گرایش های مختلف هستند. و به همین دلیل موضع گیری سیاسی چندانی ندارند.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به واکنش نمایندگان مجلس نسبت به قطعنامه پارلمان اروپا گفت: با توجه به مباحثی که درباره ارزش واقعی قطعنامه پارلمان اروپا ذکر شد موضع گیری نمایندگان و در کل تمام واکنش ها باید در همین چارچوب صورت گیرد.

وی با تاکید بر در نظر گرفتن جایگاه واقعی قطعنامه پارلمان اروپا و شناخت کافی نسبت به آن گفت: در این رابطه لازم است کارشناسان اظهارنظر کنند، این در حالی است که ممکن است کارشناسان به دلیل اختلاف نظرشان با نمایندگان نظرات خود را سانسور کنند.

مولایی خاطر نشان کرد: باید فضای لازم برای اظهارنظر کارشناسان فراهم شود.

وی معتقد است بهترین واکنش نسبت به این گونه قطعنامه ها این است که می توانیم متقابلا دیدگاههای خود را بیان کرده و بگوییم محاسبات آنها اشتباه است، و نباید صرفا به فکر اتخاذ مواضع تند باشیم.

سیام(4)م.ش** 1418
کد N209844

وبگردی