آفتاب

مراکز دولتی شرق اوکراین به تسخیر طرفداران روسیه درآمد

مراکز دولتی شرق اوکراین به تسخیر طرفداران روسیه درآمد

طرفداران روسیه عصر دیروز یکشنبه با برگزاری تظاهرات در شهرهای شرقی اوکراین اقدام به حمله و حتی تسخیر ساختمانهای دولتی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، هواداران روسیه دیروز یکشنبه به ساختمانهای دولتی در دو شهر در شرق اوکراین حمله کردند. این حادثه جدیدترین اقدام جدایی طلبان پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه است.

صد‌ها نفر از مردم شهر لوهانسک که در ۳۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد ساختمان‌ محلی اداره امنیت اوکراین را به محاصره خود در آورده و سپس پرچم روسیه را بر فراز آن برافراشتند.

در شهر دونتسک نیز که در جنوب شرقی اوکراین قرار دارد، گروه زیادی از مردم وارد ساختمان استانداری شده و شیشه های آن را شکستند. جمعیت مهاجم که پرچم های روسیه را در دست داشتند سپس به سخنرانی برخی افراد از بالکن این ساختمان گوش دادند که در بالای آن نوشته‌ای با عنوان جمهوری دونسک به چشم می خورد.

در همین حال، دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که که "اولکساندر تورچینف" رئیس جمهوری موقت، سفر خود به لیتوانی را نیمه کاره گذاشته و برای بررسی اوضاع در شهرهای لوهانسک و دونسک به کشور بازگشته است.

ایتارتاس به نقل از بیانیه دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین نوشته است که تورچینف فورا نشستی اضطراری با حضور چند وزیر و مقامات امنیتی برگزار کرده و خود شخصا کنترل اوضاع را به دست گرفته است.

شرق اوکراین مرکز اصلی هواداران ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور بود که پس از ماهها اعتراض توسط هواداران پیوستن به اتحادیه اروپا از اوکراین گریخت و به روسیه پناهنده شد. نیمی از مردم مناطق شرق اوکراین روس تبار هستند که بر این باورند حکومت موقت اوکراین، ملی گرایانی هستند که روسها را سرکوب خواهند کرد.

مقامات اوکراینی این اتهامات را رد کرده و مسکو را متهم می کنند که به دنبال ایجاد بی ثباتی و نا‌آرامی در کشور است.

این در حالی است که مقامات اوکراینی روز یکشنبه اعلام کردند که جسد یک روزنامه نگار ربوده شده را که نقش فعالی در تظاهرات علیه یانوکوویچ ایفا کرده بود پیدا کرده اند. جسد وی در جنگلی در ۱۵۰ کیلومتری کی یف، پیدا شده است.

دادستانهای استان چرکاسک اعلام کرده اند که که واسیلی سرگینکو غروب روز جمعه در شهر کورسوم-شوچنکیوسکی ربوده شد و سپس به قتل رسید.

حزب ملی گرای آزادی که سرگینکو عضو آن بود اعلام کرد که جسد این روزنامه نگار در حالی پیدا شد که آثار چاقو، و ضربه به سر و زانو‌های وی دیده می شد. 

 

کد N209050

وبگردی