آفتاب
گزارش مهر از یک ابداع هنری/

تبلور هنر ایرانی در آیینه خلاقیت هنرمند تبریزی/ سبک "کاران" تلفیقی از خط نستعلیق شکسته در قاب تذهیب

تبلور هنر ایرانی در آیینه خلاقیت هنرمند تبریزی/ سبک "کاران" تلفیقی از خط نستعلیق شکسته در قاب تذهیب

تبریز – خبرگزاری مهر: ایرانیان بارها با ابداعات هنری خود به خوبی این جمله را معنی کرده اند که "هنر نزد ایرانیان است و بس" و این بار هنرمندی از دیار آذربایجان و از شهر اولین ها با ایجاد سبکی به نام "کاران" مهر تاییدی بر این ادعا زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، "فیروز وهابی نژاد" هنرمندی تبریزی است که به واسطه پیشه و اشتهار خانوادگی خود در عرصه طراحی، بافت و صادرات قالی، از همان دوران کودکی و نوجوانی استعداد خود را در زمینه طراحی نقشه های قالی نشان داده و در ایام جوانی بواسطه همین استعداد در طراحی نقشه قالی، وارد حرفه نقره کاری شده و به گفته خود، پایه و اساس تمام این کارها آشنایی با هنر تذهیب بوده است.

این هنرمند خوش ذوق در خصوص استعداد و علاقه خود به کارهای هنری می گوید: از آنجایی که بصورت خانوادگی و اجدادی در زمینه تولید و صادرات فرش فعالیت می کردیم، علاقه به طراحی از همان دوران کودکی در من شکل گرفت و سپس بتدریج وارد حرفه نقره کاری شدم و با توجه به آشنایی و علاقه ام به تذهیب، این هنر اصیل ایرانی را وارد نقره کاری کردم و در سابقه 30 ساله هنری خود همواره سعی کرده ام ابداعاتی را در زمینه کاری خود انجام دهم.

وی با اشاره به کارنامه هنری خود اظهار داشت: کتابت قرآن کریم بر روی صفحات نقره با قلم تبریز به عنوان  نخستین کتاب فلزی قیمتی جهان با استفاده از نقره و طلا، طراحی و ساخت بیش از 300 طرح با استفاده از هنر تذهیب بر روی جواهر و نیز استفاده از هنر خوشنویسی ایرانی در طراحی و ساخت و انواع جواهر از جمله ابداعاتی است که در طول دوران کاری و هنری خود انجام داده ام و هر یک از آنها به عنوان اثری هنری در دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده اند.

وهابی نژاد با اشاره به آخرین ابداع هنری خود چنین ادامه داد: آخرین کار هنری ام که موجب تولد سبک جدیدی بنام "کاران" شده، تلفیقی است از خط شکسته نستعلیق و هنر تذهیب که بیش از دو سال برای اجرای آن زمان صرف شده و دارای دو جزء اصلی تلفیق در طراحی و ترکیب در نقاشی روی بوم است بطوریکه در آن تذهیب خطی با نقاشی مدرن در هم آمیخته و اجرا شده است.

این هنرمند در ادامه به کاربردهای این سبک اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که هنر تذهیب، هنری اصیل و مادر تلقی می شود و با توجه به طیف گسترده کاربرد آن در بسیاری از کارهای هنری و صنایع دستی ایرانی، به همین جهت سبک کاران می تواند به عنوان سبکی نوین در صنایعی چون طراحی نقشه های قالی، نقره کوبی، کنده کاری روی چوب، سرامیک کاری، گچ بری و بسیاری امور و صنایع معمول دیگر نیز بکار گرفته شده و موجب نوآوری در این حوضه ها شود.

هنرمند مبتکر تبریزی در خصوص احساس و انگیزه خود از خلق چنین کارها و آثار هنری چنین اظهار داشت: زمانی که احساس می کنم اثر هنری که با تلاش و علاقه خلق کرده ام، مورد توجه کارشناسان و اهالی واقعی هنر قرار می گیرد، انگیزه ای قوی تر از پیش می یابم.

وی در ادامه افزود: علاوه بر آن معتقد هستم کارها و ابداعاتی از این دست نه تنها موجب افتخار شخص هنرمند است، بلکه مایه غرور و مباهات ملی و قومی است و می تواند موجب ایجاد انگیزه در دیگر افراد جامعه بویژه نسل جوانی شود که به شدت دارای استعداد ذاتی هنری هستند و شاید ملموس ترین نتیجه آن راه اندازی چندین کارگاه هنری و جلب همین جوانان به چنین کارهای هنری باشد.

وهابی نژاد در خصوص چنین رویکردی در مورد آثار هنری خود نیز گفت: در خصوص کارهای خود نیز نگاهی ملی و فراملی به این موضوع دارم و باورم بر این است که کارها و آثار وهابیی نژادها نه تنها برگ زرین دیگری بر خیل عناوین تبریز، شهر اولین هاست بلکه می تواند به عنوان سبکی فاخر موجب افتخار و غرور اسلام، شیعه و ایران باشد و امیدوارم هنردوستان واقعی نیز با حمایت خود از چنین سبکی که هنرمند برای ابداع و معرفی آن دو سال از عمر خود را هزینه کرده است، زمینه معرفی و گسترش هرچه بیشتر آنرا فراهم کنند.

این هنرمند تذهیب کار، نقاش، طراح و خطاط در پایان به برنامه های خود برای سال جدید نیز اشاره و اظهار داشت: مهمترین برنامه ام برای سال 93 برگزاری یک نمایشگاه نقاشی ویژه است که قصد دارم در آن 50 اثر متفاوت نقاشی را به اعتقاد شخصی ام می تواند موجب تحول در نقاشی ایرانی شوند، در معرض نمایش قرار دهم و امیدوارم تمام این تلاش ها در نهایت منجر به تعالی و ارتقای جایگاه هنر ایرانی در سطح جهانی شوند.

در واقع می توان گفت که سبک کاران برای پاسداری از هنر غنی ایرانی بوجود آمده و نشانه پویایی و تکامل در هنر و صنعت ایرانی و روشی برای بیان و تبلیغ این هنر اصیل در قالب دیگر آثار هنری است تا تصویری متعالی از تمدن هنر ایرانی را به معرض نمایش گذارد.

--------------------------

گزارش از: حسن عبداللهی

کد N206634

وبگردی