آفتاب

استاد دانشگاه: مصوبه پارلمان اروپا جنبه اجرایی ندارد

استاد دانشگاه: مصوبه پارلمان اروپا جنبه اجرایی ندارد

تهران- ایرنا- یک استاد دانشگاه گفت: مصوبه پارلمان اروپا درباره تحولات داخلی ایران جنبه اجرایی ندارد.

علی خرم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: مصوبات پارلمان اروپا منعکس کننده دیدگاه نمایندگان27 کشور عضو اتحادیه اروپاست و جنبه اجرایی نخواهد یافت.

این دیپلمات سابق گفت: مصوبه شورای اروپا اگر بخواهد جنبه اجرایی یابد، باید به شورای وزیران امور خارجه احاله و در این نهاد به تصویب برسد.



**گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران مثبت است

این استاد دانشگاه با نگاه مثبت به طرح پارلمان اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر در تهران، گفت که این اقدام می تواند به نفع ایران باشد زیرا اعتبار تهران را در جامعه جهانی بالا می برد.

وی با بیان اینکه 25 سال پس از انقلاب تکنولوژی اروپایی جایگزین تکنولوژی آمریکایی شده بود گفت : در 10 سال گذشته به دلیل اعمال تحریم های گسترده، تکنولوژی اروپایی از ایران خارج شد و ما مجبور به رجوع به تکنولوژی های دست سوم و یا چهارم شدیم.

خرم گفت: ایران برای بازسازی اقتصادی و صنعتی در عرصه های مختلف تکنولوژیک، به فناوری اروپا نیاز دارد و وجه غالب فعالیت دفتر اتحادیه اروپا در تهران در این چارچوب خواهد بود.ضمن اینکه این دفتر می تواند به قراردادهای سرمایه گذاری و انتقال فناوری و علم و دانش به ایران کمک کند.

وی افزود: متقابلا ایران هم می تواند در استراسبورگ مقر پارلمان اروپا و بروکسل بخش اجرایی مقر اتحادیه اروپا سفارت و سفیر داشته باشد.

همچنان که سفیر حاضر ایران در بروکسل موقتا این نقش را بر عهده دارد.

این دیپلمات سابق با بیان این که با توجه به موقعیت اتحادیه اروپا در عرصه جهانی، پیش بینی می شود که قعالیت سیاسی بخش کوچکی از کارکردهای دفتر آن باشد، گفت: ایران نباید در این زمینه نگرانی داشته باشد.

وی در تبیین این موضع خود گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران کشوری که پرچم انقلاب و احترام به کرامت انسانی را در دست گرفته است ، باید خودمان منادی حقوق بشر و حفظ حقوق شهروندی باشیم.

خرم با بیان اینکه ایران زمانی که تصیم گرفت در جامعه جهانی حضور داشته باشد و ایفای نقش کند نباید از طرح ادعاهای حقوق بشری نگران باشد، افزود: ایران پرچمدار حقوق شهروندی و احترام به کرامت انسانی است، بنابراین از طرح مسایل حقوق بشری که توسط اتحادیه اروپا یا هر نهاد دیگر مطرح می شود، نگرانی نداریم.

وی گفت: همه کشورهای دینا در عرصه حقوق بشر نقص دارند و هیچ کشوری بدون نقص نیست، ماهم اگر اشکالی در این زمینه داشته باشیم آن را برطرف می کنیم تا در عرصه منطقه ای و جهانی بازیگر فعالی باشیم.

خرم به سابقه همکاری ایران و اتحادیه اروپا در دهه هشتاد شمسی اشاره کرد و گفت: روابط ایران و اتحادیه اروپا در فاصله سال های 1380 تا 1384 ارتقا پیدا کرد و از مذاکرات انتقادی به مذاکرات جامع و فراگیر تبدیل شد.

وی افزود: برپایه این مذاکرات قرار شد طرفین راجع به هر نگرانی با هم همکاری کنند.



**پارلمان اروپا می خواهد با ایران تعامل داشته باشد

این استاد دانشگاه در ادامه با طرح این سوال که چرا پارلمان اروپا در این مقطع زمانی راجع به ایران فعال شده است، در حالی که در دوران دولت های نهم و دهم در این زمینه فعال نبود، گفت: دلیل موضع گیری پارلمان اتحادیه اروپا در این مقطع، این است که تصمیم گرفته با ایران تعامل داشته باشد، بنابراین علائق خود را مطرح می کنند.

خرم گفت: برای افرادی که در عرصه سیاست خارجی کار کرده اند، این اتقاق به جای اینکه منفی باشد علامت مثبت است.

سیام** 1415
کد N203633

وبگردی