آفتاب

کوزوو و معضلات در پیش رو برای تشکیل ارتش

کوزوو و معضلات در پیش رو برای تشکیل ارتش

بلگراد-ایرنا- نخست وزیر کوزوو روزچهارشنبه درنشست دولت، تمامی نمایندگان مجلس را برای حمایت از پیشنهاد دولت برای تشکیل نیروهای مسلح کوزوو فراخواند و ابراز اطمینان کرد که مجلس در نشست خود در روز پنجشنبه به مصوبه دولت رای مثبت بدهد.

به گزارش ایرنا ازمنابع خبری، هاشم تاچی همچنین درنشست دولت افزود: دادگاه قانون اساسی کوزوو با این توجیه که مصوبه دولت برای تشکیل نیروهای مسلح با قوانین کشور مغابرت ندارد ، نظر مثبت خود را اعلام کرده است.

دولت کوزو در چهارم مارس سال جاری میلادی لایحه پیشنهادی برای تبدیل نیروهای امنیتی پلیس به نیروهای مسلح کوزوو را تصویب کرد وهمچنین درآن نشست تصمیم گرفته شد که نام وزارت نیروهای امنیتی به وزارت دفاع کوزوو تغییر داده شود.

ˈانور خوجایˈ وزیر امور خارجه کوزوو در این رابطه پیشتر گفته بود که تاسیس نیروهای مسلح، راه عضویت کوزوو در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را هموار می سازد.

برای اینکه مصوبه دولت کوزوو در خصوص تشکیل نیروهای مسلح در مجلس تصویب شود می بایستی دو سوم نمایندگان مجلس و همچنین دو سوم نمایندگان از دیگر جوامع غیر آلبانیایی تبار به این مصوبه رای مثبت بدهند.

مجلس کوزوو 120 نماینده دارد.

بنا به گزارش های رسانه های خبری چاپ پریشتینا، قرار است که نیروهای مسلح کوزوو شامل 5 هزار نیروی فعال و 3 هزار نیروی ذخیره باشد.

نیروهای پلیس امنیتی کوزوو از سال 1999 میلادی با 2 هزار و 500 نیرو تحت نظارت هیات صلح بانی بین المللی موسوم به کی فور در حفظ امنیت منطقه فعالیت داشته است.

ایویتسا داچیچ نخست وزیر صربستان در این رابطه پیشتر گفته بود که اعلام تشکیل ارتش کوزوو بخشی از توافق نامه بروکسل برای عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا نبوده است.

صربستان، ضمانت هایی را از سازمان نظامی ناتو مبنی بر اینکه نیروهای مسلح کوزوو به بخش صرب نشین شمال کوزوو وارد نشوند، دریافت کرده است.

دولت صربستان نیز در این رابطه با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از تشکیل ارتش کوزوو، اقدام دولت پریشتینا را مغایر با توافقنامه بروکسل برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا و در تضاد با مفاد قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل درباره کوزوو دانست.

ˈآلکساندر وولینˈ وزیر مشاور امور کوزوو در دولت صربستان در این خصوص گفته بود: بلگراد بعد از تصمیم دولت کوزوو برای تشکیل ارتش، خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت به منظور بحث و بررسی این موضوع در این نهاد بین المللی است.

کشورهایی که عضو ناتو هستند و اعلام یک جانبه کوزوو را به رسمیت نشناخته اند با تشکیل ارتش کوزوو مخالف هستند.

کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار گرفت و نیروهای ناتو موسوم به کی فور برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 بطور یک جانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راه های صلح آمیزاست.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.

صربستان بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل تنها نیروهای کی فور را برای تامین امنیت در کوزوو قبول دارد.

اروپام**2061**536
کد N202193

وبگردی