آفتاب

مقام لیبیایی خواستار استقرار نیرویی از کشورهای دوست در لیبی شد

مقام لیبیایی خواستار استقرار نیرویی از کشورهای دوست در لیبی شد

تهران - ایرنا - صالح جعوده معاون رییس کمیته امنیت ملی در پارلمان موقت این کشور (کنگره ملی)گفت که به این کمیته پیشنهاد داده برای برقراری امنیت و آرامش در لیبی با استقرار نیرویی از کشورهای دوست تحت نظارت اتحادیه عرب موافقت کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی ˈالقدس العربیˈ، جعوده گفت: در صورت استقرار این نیروها، آنان با یگان های نظامی و امنیتی لیبی در خلع سلاح شبه نظامیان مخالف دولت مشارکت می کنند.

برپایه این گزارش جعوده گفت: می توان نیروهای اردن را به منطقه الشرقیه، نیروهای موریتانی را به جنوب و نیروهای مغرب ( مراکش ) را به منطقه غرب برای کمک به ایجاد امنیت و ثبات لیبی اعزام کرد و نیروهای مالزی و اندونزی هم می توانند ماموریت جمع آوری و نظارت بر انبار سلاح ها را برعهده گیرند.

هنوز اتحادیه عرب در باره این پیشنهاد اظهار نظری نکرده است.

این گزارش افزود جعوده که با خبرگزاری نیمه رسمی ترکیه (آناتولی ) گفت و گو می کرد هر گونه دخالت غرب در لیبی را بعید دانست و گفت: غرب مشغول بحران های دیگری است وبا وجود آنکه لیبی نزد کشورهای اروپایی در اولویت قرار دارد ولی اوضاع به گونه ای است که نمی توان درخواست مداخله کرد.

این مقام لیبیایی گفت: ادامه ترور و کشتار در کشور و افزایش قاچاق و تجارت اسلحه و رشد افراطی گرایی موجب شده غرب و آمریکا به همسایگان قوی لیبی برای دخالت نظامی در خاک این کشور روی آورند.

علی زیدان نخست وزیر برکنار شده لیبی در اظهارات سابق خود گفته بود که غرب با اعزام نکردن نیرو بعد از انقلاب لیبی برای حفظ امنیت، موضع اشتباهی در قبال این کشور اتخاذ کرد .

جعوده این سخنان زیدان را که گفته بود مردم هر راهی را که به بازگشت امنیت و تحت پوشش جامعه جهانی و سازمان ملل بینجامد، قبول خواهند کرد، بی اهمیت خواند.

این گزارش افزود: احمد الاطرش استاد روابط بین الملل در دانشگاه طرابلس و کارشناس امور امنیت ملی در باره پیشنهاد جعوده گفت، مردم لیبی با حضور نیروهای خارجی عربی و غیر عربی در خاک این کشور مخالفند و حضور نیروهای خارجی به پیچیده شدن اوضاع و افزایش خشونت می انجامد.

وی گفت : غرب می تواند از راه های دیگر از جمله ارائه اطلاعات واقعی در باره شبه نظامیان تروریست و تحت تعقیب قرار دادن این نیروها به لیبی کمک کند. هم چنین می تواند جلوی ارزهای خارجی که به طور غیر قانونی وارد کشور می شود را بگیرد و مانع حمایت نظامی خارجیان از تروریست ها از جمله آموزش و ارائه سلاح و تجهیزات به آنها شود.

الاطرش غرب را به ایجاد ناامنی در لیبی و همکاری نکردن با دولت لیبی متهم کرد و گفت غرب می تواند با حملات محدود هوایی مکان های استقرار شبه نظامیان تندرو را بدون آنکه وارد خاک این کشور شود البته باهماهنگی مقامات لیبی بمباران کند.

کارشناس امور امنیت ملی لیبی درخواست اخیر کشورش را از جامعه جهانی برای کمک به از میان بردن تروریست ها و جنگ با آنان محک زدن افکار عمومی خواند و گفت دولتمردان می خواهند بفهمند که مردم لیبی تا چه اندازه با دخالت خارجی در این کشور موافقند.

امنیت در کشور لیبی که یکی از 10 کشور صادر کننده اصلی نفت در جهان به شمار می رود بعد از قتل معمر قذافی دیکتاتور لیبی در سال 2011 و سقوط دولت به شدت بحرانی شد.

دولت جدید تلاش های زیادی کرد که بر اوضاع امنیتی مسلط شود اما به دلیل مسلح بودن شبه نظامیان و تشکیل گروه های مسلح غیر قانونی که تحت امر دولت نیستند، وضعیت امنیتی این کشور روز به روز وخیم تر شده است.

مترجمام**1408**1446
کد N200024

وبگردی