آفتاب

تظاهرات روس تباران اوکراین برای ایجاد منطقه خودمختار

تظاهرات روس تباران اوکراین برای ایجاد منطقه خودمختار

مسکو- ایرنا- هزاران نفر ازساکنان شهرخارکف درشرق اوکراین در تظاهراتی خواستار ایجاد منطقه خودمختار ویژه روس تبارها درجنوب شرق این کشور شدند.

به گزارش ایرنا به نقل ازکانال تلویزیونی روسیه24، دراین تظاهرات 4هزار نفر شرکت کردند و افراد شرکت کننده در آن خواستار ایجاد منطقه خودمختار متشکل از هفت استان جنوب شرق اوکراین شدند.

تظاهرکنندگان در میدان آزادی خارکف گرد آمده و شعارهایی همچون ˈخارکف شهر روسی استˈ فریاد زدند.

بر پایه این گزارش، تظاهرکنندگان سپس راهی سرکنسولگری روسیه درخارکف شده و در نامه ای که به نمایندگی دیپلماتیک روسیه تسلیم کردند، خواستار کمک این کشور برای برگزاری همه پرسی برقراری نظام فدرالی در اوکراین شدند.

آنها سپس درمقابل مقر کنسولگری لهستان اجتماع کرده وخواستار توقف مداخله غرب در امور داخلی اوکراین شدند.

یکی از برگزار کنندگان این تظاهرات گفت: نیروهای سیاسی خارکف با معترضان استان های دونتسک ولوگانسک (درجنوب شرق اوکراین) برای تشریک مساعی در مبارزات آزادیخواهانه خود توافق کرده اند.

به گزارش رسانه های خبری روسیه درشهر دونتسک هم امروز بیش ازیکهزارنفر درتظاهراتی به طرفداری از روسیه شرکت کردند.

تظاهرکنندگان خواستار برقراری نظام حکومت فدرالی در اوکراین و اتحاد مناطق شرقی این کشور با روسیه شدند.

تظاهرکنندگان برای اشغال ساختمان ترمینال راه آهن دونتسک تلاش کردند که بامقاومت نیروهای پلیس مستقر دراین ساختمان مواجه شده وفقط توانستند چند خط آهن را اشغال و در برنامه تردد قطارها اخلال کنند.

روابط روسیه واوکراین دریک ماه گذشته بر سرسقوط دولت ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری رسوفیل این کشور وتسلط نیروهای سیاسی غربگرا بر ساختارهای قدرت به شدت متشنج شده است.

تنش در روابط مسکو و کی یف همچنین موج جدیدی از سردی در مناسبات روسیه با کشورهای غربی با محوریت آمریکا و اتحادیه اروپا را موجب شده است، به طوری که غرب اقدامات تحریمی را علیه مسکو در دستور کار قرار داده است.

اروپام/2242**518**536
کد N199510

وبگردی