آفتاب
استاد دانشگاه جرج تاون در گفتگو با مهر:

شاهد جهان آنارشیک در آینده نیز هستیم/ نظام آینده بین المللی تک ماهیتی نخواهد بود

شاهد جهان آنارشیک در آینده نیز هستیم/ نظام آینده بین المللی تک ماهیتی نخواهد بود

پروفسور مهران کامروا رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه ای دانشگاه جرج تاون معتقد است تصور اینکه نظام جهانی تنها در یکی از مسیرهای هابزی یا کانتی یا لاکی حرکت خواهد کرد تصوری اشتباه خواهد بود و جهان آنارشیک احتمالاً برای آینده نیز تداوم خواهد داشت و تغییر در این منطق اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماهیت و سنخ نظام بین المللی یکی از موضوعاتی است که در نظریه های روابط بین الملل مورد توجه بوده و هست. برخی معتقد هستند که منطق حاکم بر نظام بین الملل و روابط بین الملل منطق آنارشی(نظم هابزی) است. در مقابل این دیدگاه برخی نظریه پردازان با نگاهی خوشبینانه به ماهیت و سرشت انسان، نظام و روابط بین الملل و روابط میان کشورها را مبتنی بر همکاری(نظم کانتی) می دانند. برخی نیز معتقدند که منطق حاکم بر نظام بین الملل و روابط میان واحدهای سیاسی مبتنی بر رقابت(نظم لاکی) است که این رقابت الزاما منازعه آمیز نیست.

به بهانه پایان سال 92 و آغاز سال جدید، خبرگزاری مهر گفتگویی با پروفسور "مهران کامروا" استاد دانشگاه جرج تاون و رئیس پیشین این دانشگاه انجام داد و در این گفتگو جویای نظریات وی درباره ماهیت نظم بین المللی شد.

پروفسور کامروا در پاسخ به این سوال که از نظر وی آیا در سال گذشته شاهد تحولی در نظام بین الملل بوده ایم که بتوان آن را نقطه عطفی دانست که در نهایت منجر به تغییر ماهیت نظام بین الملل شود گفت: تصور نمی کنم که روابط جهانی و نظم جهانی به سمت یک مسیر مشخص و خاص حرکت کند.

وی در ادامه یادآور شد: به عبارت دیگر سنخ نظام بین الملل به نظر نمی رسد که در آینده مشخص تغییر کند.

رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه ای دانشگاه جرج تاون در ادامه یادآور شد: همچنین این تصور که جهان در یک مسیر مشخص حرکت خواهد کرد اشتباه است. به عبارت دیگر اینکه تصور کنیم نظام جهانی تنها در یکی از مسیرهای هابزی یا کانتی یا لاکی حرکت خواهد کرد تصوری اشتباه خواهد بود.

مؤلف "خاورمیانه مدرن: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول"در ادامه تأکید کرد: حتی این تصور که ماهیت و سنخ نظام جهانی مبتنی بر یک مدل مشخص خواهد بود تصوری اشتباه خواهد بود.

وی درباره این موضوع که آیا نظم آنارشیک همچنان به عنوان سنخ نظام جهانی باقی خواهد ماند تصریح کرد: جهان آنارشیک احتمالاً برای آینده نیز تداوم خواهد داشت و تغییر در این منطق اتفاق نخواهد افتاد.

مهران کامروا، رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه ای دانشگاه جرج تاون در قطر است. وی دکترای خود را در علوم اجتماعی و علوم سیاسی را از دانشگاه کمبریج اخذ کرده است. او صاحب مقالات و کتابهای زیادی است که کتابهای "قطر: کشور کوچک"، "سیاست بزرگ"، "خاورمیانه مدرن: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول" و "انقلاب فکری ایران" از جمله آثار وی به شمار می‌رود.

..........

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N195065

وبگردی