آفتاب
گزارش خبری/

دیدار لاوروف و همتای اوکراینی/ رایزنی سران چین و آمریکا درباره اوکراین

دیدار لاوروف و همتای اوکراینی/ رایزنی سران چین و آمریکا درباره اوکراین

رایزنی سران چین و آمریکا درباره اوکراین، برگزاری نشست آتی گروه هفت در بروکسل و مخالفت پارلمان با درخواست استعفای وزیر موقت دفاع از جمله تحولات مرتبط با اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه ازبکستان در واکنش به بحران اوکراین پس از اعلام نتایج همه‌ پرسی در منطقه کریمه ضمن دعوت طرفین درگیر در بحران به خویشتنداری خواستار پایان دادن به تهدید نظامی و استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یکدیگر و انجام گفتگوهای مستقیم و حل دیپلماتیک بحران در این کشور شد.

با وجود هشدار مسکو درباره پاسخ به تحریم‌های غرب علیه این کشور در پی برگزاری همه پرسی در کریمه، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مذاکرات جان کری وزیر خارجه آمریکا با همتای روسی در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ ای لاهه خبر داد.

ایتارتاس همچنین با اشاره به دیدار سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با آندره دشچیتسیا همتای اوکراینی در لاهه نوشت که این اولین بار از زمان آغاز ناآرامی های کریمه است که وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار می کنند.

دیدار لاوروف و همتای اوکراینی

وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای آمریکایی و "آندری دشیتسا" کفیل وزارت امور خارجه اوکراین بر لزوم انجام اصلاحات گسترده قانونی در اوکراین با مشارکت همه مناطق تاکید کرد و گفت: پارلمان اعلای اوکراین باید بر حل بحران از طریق انجام مذاکرات گسترده ملی مبادرت ورزد.

لاوروف همچنین در ادامه بر لزوم محترم شمردن همه پرسی در کریمه و انجام اقدامات قاطع برای ممانعت از بی قانونی و خشونتهای ملی گرایان افراطی در اوکراین تاکید کرد و امضای هرگونه توافقنامه میان اوکراین و اتحادیه اروپا را خارج از نظارت یک دولت قانونی پس از برگزاری انتخابات دموکراتیک غیر قابل قبول خواند.

لاوروف همچنین شب گذشته پس از دیدار با کری به پایان رسیدن موفق طرح نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه را به نفع روسیه و آمریکا خواند و بر لزوم همکاریهای مشترک مسکو و واشنگتن در این زمینه تاکید کرد.

این اظهارات درحالیست که اعضای گروه هفت که شامل کانادا، آلمان،فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا بوده، روز گذشته در جریان نشستی در هلند موضع‌ گیری اخیر روسیه درباره تحولات اوکراین و استقلال شبه‌ جزیره کریمه را محکوم کرده و در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین از اخراج روسیه از گروه 8 خبر دادند.

هرمان ون رامپوی رئیس اتحادیه اروپا نیز با اشاره به لغو برگزاری نشست بعدی گروه هفت در ماه ژوئن در بندر سوچی در روسیه از برگزاری دور بعدی این اجلاس در بروکسل در واکنش به پیوستن کریمه به روسیه خبر داد.

برگزاری نشست گروه هفت در بروکسل 

رهبران گروه هفت ضمن هشدار درباره تحریمهای بیشتر روسیه خواستار خروج نیروهای روسی از کریمه و عقب‌ نشینی دیگر نیروهای نظامی شدند.

همچنین باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته با شی جینپینگ همتای چینی خود درباره بحران اوکراین رایزنی کرد.

خبر دیگر اینکه پارلمان اوکراین با درخواست استعفای ایگور تنیوخ وزیر موقت دفاع اوکراین که در واکنش به انتقادهای شدید به عملکرد نیروهای تحت امرش در بحران شبه جزیره کریمه مطرح شد، مخالفت کرد.

این پیشنهاد برای اجرایی شدن باید با موافقت 226 نفر از نمایندگان مواجه می شد اما تنها 197 نماینده به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

در پی تاکید مانموهان سینگ نخست وزیر هند بر لزوم محترم شمردن تمامیت ارضی اوکراین، شیو شانکار منون مشاور امنیت ملی هند در سمیناری در دهلی نو نیز با اشاره به اینکه بحران بین روسیه و اوکراین می تواند منطقه را به بی ثباتی بکشاند، بر لزوم انجام گفتگوهای دیپلماتیک تاکید کرد.

کد N194639

وبگردی