آفتاب

اجلاس جهانی امنیت هسته ای زیر سایه بحران اوکراین

اجلاس جهانی امنیت هسته ای زیر سایه بحران اوکراین

تهران - ایرنا - کنفرانس هفته جاری امنیت هسته ای در لاهه هلند زیر سایه بحران اوکراین قرار گرفته و خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از کارشناسان گزارش داد که تنش های بین روسیه و آمریکا بر سر کریمه می تواند همکاری هسته ای دو کشور را به شکست بکشاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آمستردام ، ˈکن لونگوˈ کارشناس موسسه ˈهمکاری برای امنیت جهانیˈ درباره بحران کریمه که وخیم ترین بحران بین روسیه و غرب از زمان جنگ سرد تا کنون بوده است، می گوید که این بحران می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

وی افزود: کنگره، پرداخت پول برای برنامه های همکاری هسته ای آمریکا و روسیه در چنین شرایطی نخواهد پذیرفت.

لونگو در نشست کارشناسان هسته ای در آمستردام در آستانه اجلاس جهانی امنیت هسته ای که روزهای دوشنبه و سه شنبه در لاهه هلند با حضور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برگزار می شود ، گفت: کریمه و بحران مرتبط با آن بر این موضوع تاثیر خواهد داشت.

ˈکلسی داونپورتˈ تحلیلگر مسائل منع اشاعه هسته ای در ˈانجمن کنترل تسلیحاتˈ نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: آمریکا و روسیه در گذشته همکاری موفقی در زمینه تامین امنیت مواد هسته ای داشته اند و من امیدوارم که روح همکاری در اجلاس پیش رو حاکم باشد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل فضای سیاسی کنونی ، برخی زمینه آسیب خواهد دید.

این در حالی است که ˈالیزابت شروود رندالˈ مقام ارشد کاخ سفید در زمینه کنترل تسلیحات ، هفته گذشته تاکید کرده بود که روسیه و آمریکا به کار کردن موثر با یکدیگر برای آماده سازی برگزاری اجلاس هسته ای ادامه می دهند.

دولت اوباما در چارچوب برنامه ˈتنظیم مجددˈ روابط با روسیه ، یک معاهده جدید کاهش تسلیحات را با روسیه نهایی کرد که طبق آن تعداد کلاهک های هسته ای هر دو طرف به یک هزار و 550 کلاهک محدود می شود.

اما ˈمیشل کانˈ تحلیلگر ارشد سیاست گذاری در موسسه مشارکت برای امنیت جهانی می گوید که این همکاری حتی پیش از بحران اوکراین هم در حال افول بود.

وی افزود: همکاری آمریکا - روسیه رو به افول بوده و این مایه شرمساری است زیرا پیشتر در این زمینه موفقیت خوبی داشتیم.

اما برخی از کارشناسان نیز نظر خوشبینانه تری دارند، از جمله ˈجان برنهاردˈ نماینده سابق دانمارک در آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید، صرف نظر از این که روابط آمریکا و روسیه تا چه حد به وخامت برود ، همواره زمینه های مشترکی وجود دارد.

وی بر این باور است که حتی اگر یک جنگ سرد جدید به وجود آید ، کار کردن درباره مسائل مورد علاقه مشترک امکان پذیر است.

اولین کنفرانس امنیت هسته ای سال 2010 در واشنگتن و دومین کنفرانس سال 2012 در سئول کره جنوبی برگزار شد.

مترجمام**1078**1917
کد N191876

وبگردی