آفتاب

جاذبه های گردشگری و تلاش ترکیه برای جذب گردشگران ایرانی درعید نوروز

جاذبه های گردشگری و تلاش ترکیه برای جذب گردشگران ایرانی درعید نوروز

آنکارا- ایرنا - همسایگی ایران و ترکیه ، نبود روادید ورود و جاذبه های گردشگری ، فرهنگی و تاریخی در کنار تدابیر و تمهیدات شرکتهای گردشگری علت جذب گردشگران ایرانی به ترکیه است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، رسانه های ترکیه در روزهای اخیر و در آستانه عید نوروز از ابراز تمایل بیشتر ایرانیان برای گذراندن تعطیلات نوروزی در این کشور خبر دادند.

پایگاه خبری تلویزیون دولتی ترکیه ˈ تی.آر.تیˈ نوشت ، ترکیه مقصد اول گردشگران نوروزی ایران خواهد بود.

ˈ تی. آر.تی ˈدر گزارشی در این باره نوشت ، آمارها نشان می دهد که ورود گردشگران ایرانی در نوروز به ترکیه بیشتر از سالهای گذشته خواهد بود

ترکیه که با ایران 499 کیلومتر مرز مشترک دارد به دلیل ارزش ها و فرهنگ مشترکی که با ایران دارد هر روز از مسافرین ایرانی بسیاری میزبانی می کند .

روزانه تعداد زیادی پرواز توسط شرکت های هوائی داخلی و خارجی از ایران به ترکیه انجام می گیرد . علاوه بر هواپیماهای ترکیه شرکت های هواپیمائی ایران همچون ماهان، ایران ایر و کیش ایر نیز به شهرهای مختلف ترکیه پرواز دارند.

چند شرکت خارجی نیز هرروز به آنکارا و استانبول و در مواردی نیز به ازمیر ترکیه و برعکس پرواز دارند.

ترکیه به دلیل اینکه سفر به این کشور برای ایرانیان نیاز به اخذ روادید ندارد ، یکی از مهم ترین مقاصد خارجی گردشگران ایرانی است.

البته ترکیه نیز که بخش مهمی از بودجه خود را از طریق گردشگری تامین می کند در چند سال گذشته با سرمایه گذاری در امر صنعت گردشگری و اتخاذ تدابیر جدید تلاش گسترده ای را برای جذب گردشگران خارجی به خرج داده است.

از جمله تدابیر ترک ها برای نوروز 93، پایین آوردن نرخ هتل ها و همچنین بلیت هواپیما و نرخ تورهای گردشگری است که اخیرا با ارسال پیام کوتاه از سوی آژانس ها و همچنین درج آگهی در روزنامه های داخلی و پخش فیلم های تبلیغاتی از ماهواره های خارجی، شاهد آن هستیم به طوری که گردشگران ایرانی به راحتی و با هزینه ای کمتر از ایران به ترکیه سفرکنند.

آمار رسمی در ترکیه حاکیست که شمار گردشگران ایران که از ترکیه دیدار کرده اند در مفایسه با دیگر کشورهای جهان در ردیف چهارم قرار دارد و طی سال گذشته بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر ایرانی برای گذراندن تعطیلات و گردش و تفریح به ترکیه آمدند.

در فهرست سنتی مقاصد گردشگری خارجی ایرانی ها ، ترکیه به عنوان اولین مقصد شناخته می شود . ترکیه علاوه بر جاذبه های طبیعی مانند چشم انداز های دریای مرمره ، دریای سیاه و مدیترانه با پیوند های تاریخی مانند مرقد مولانا جلاالدین بلخی نیز گردشگران ایران را جلب می کند .

ترکیه که تبادلات تجاری فراوانی با ایران دارد ، به علت نزدیکی و ارزان بودن مسافرت نیز مورد توجه گردشگران ایرانی قرار می گیرد .

نوروز فرصت کم نظیری برای گردشگران ایرانی علاقه مند به سفر به ترکیه است.

به رغم اینکه ترکیه دارای فرهنگ و آداب مشابه و مشترک با ایران می باشد و ایرانیان در این کشور کمتر احساس غربت می کنند ولی باید توجه داشت که مانند هر جای جهان افراد ناباب ، دزد و برهکار در این کشور نیز وجود دارند و گردشگران ایرانی در سفر به این کشور باید مراقب مسائل امنیتی خود باشند و از ورود و مراجعه به مکانهای مشکوک و ارتباط با افراد ناشناسی که آنان را برای تفریح دعوت و تشویق می کنند ، پرهیز کنند.

تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داد که ایران و ترکیه برای مبادله گردشگر و تشویق اتباع خود برای سفر به کشورهای یکدیگر موافقتنامه هایی امضا کرده اند.

بر پایه این گزارش ، یکی از این موافقتنامه ها چندی پیش از سوی مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران در دیداری که با امید یاردیم سفیر ترکیه در تهران انجام داد به امضا رسید .

سلطانی فر از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای رفع موانع همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه گردشگری سخن گفت و افزود: با توجه به موفقیت های ایران در نشست ژنو در طول سال 2014 ارتباطات هوایی ایران با سایر کشور های جهان گسترش خواهد یافت .

وی با تاکید براینکه دولت ایران در بخش جهانگردی دیدگاه ویژه و جدیدی دارد ، افزود : ما از تمام ظرفیت های داخلی و توانمندی های ترکیه برای رسیدن به موفقیت های بیشتر و همکاریهای جدی تر در عرصه گردشگری استفاده می کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی ایران با اشاره به کارنامه قابل قبول ترکیه در حوزه گردشگری تصریح کرد: افزایش همکاریهای متقابل و استفاده از تجربیات حوزه گردشگری ، به سود هر دو کشور خواهد بود.

سلطانی فر برگزاری تورهای گردشگری برای گردشگران دو کشور را یکی از زمینه های همکاری ترکیه و ایران در حوزه گردشگری دانست و اضافه کرد،جاذبه های گردشگری ترکیه وایران در حوزه میراث فرهنگی ، تاریخی و طبیعی می تواند زمینه همکاریهای بیشتر در بخش جهانگردی را فراهم کند .

امید یاردیم سفیر ترکیه در تهران نیز با اشاره به دیدار ماه گذشته رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از ایران گفت: متن 7 موافقتنامه گردشگری تنظیم شده است که امضاء خواهد شد .

امید یاردیم گفت : ترکیه در حوزه گردشگری اهداف بلند و بزرگی دارد . چشم انداز ما برای سال 2023 به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوریت ، رسیدن به رتبه پنجم دنیا در حوزه گردشگری است .

یاردیم با تاکید براینکه در حوزه گردشگری روابط تنگاتنگی بین ترکیه و ایران وجود دارد، گفت : ما معتقدیم که در زمینه گردشگری روابط بین دوکشور باید بیش از پیش گسترش یابد .

وی اضافه کرد، از نظر ما ترکیه خانه دوم گردشگران ایرانی است و به طور متقابل ایران برای گردشگران ترکیه جایگاه مشابهی دارد . مناطقی مانند ری ، اصفهان و شیراز از مهمترین مقاصد گردشگران ترکیه در ایران است .

وی در پایان تاکید کرد که مسئولان گردشگری دوکشور می توانند با سفرهای متقابل زمینه همکاریهای بیشتر در بخش فرهنگی و گردشگری را بوجود آورند.

خاورم ** 2010** 230**1586
کد N188606

وبگردی