آفتاب

سفیر ایران در مسکو: همکاری‌های استانی جایگاه ویژه‌ای در افزایش تعاملات اقتصادی دارد

سفیر ایران در مسکو: همکاری‌های استانی جایگاه ویژه‌ای در افزایش تعاملات اقتصادی دارد

سفیر ایران در مسکو، در سفر به بندر آستارخان روسیه، با استاندار و هیات دولت آستارخان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ژیلکین، استاندار آستارخان با اشاره به همکاری های فعال آستارخان با ایران در سی سال گذشته، ایران را اولویت کشوری فدراسیون روسیه دانست و افزود: پویایی ارتباطات تجاری با ایران نشان می دهد که با وجود تمامی محدودیت ها و تحریم های تحمیل شده، از رشد پایداری در تجارت برخوردار بوده ایم.

وی گفت: حضور بیش از 150 شرکت فعال ایرانی در آستارخان، نشان از رشد تعاملات ایران و آستارخان دارد و از برگزاری نمایشگاه های اقتصادی، فرهنگی و دیگر اقدامات که در معرفی ظرفیت های ایران در آستارخان تاثیر داشته باشد، حمایت کرد.

استاندار آستارخان با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های استانی، به ارتباط استانی با استانهای گیلان، مازندران، خوزستان، خراسان رضوی و گلستان اشاره کرده و از برنامه تبادل دانشجو و استاد با استان گیلان، بعنوان یکی از برنامه های فرهنگی آموزشی مشترک و موفق نام برد.

وی نتیجه سفر وزیر روابط خارجی و اقتصاد این استان به رشت و ساری را مثبت ارزیابی کرده و اعلام داشت که شهر آستارخان در سال جاری میزبان اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای ساحلی دریای خزر و اجلاس سران خزر خواهد بود.

در ادامه سفیر ایران در مسکو نیز در ادامه با تاکید بر شرایط جدید حاکم بر روابط دو کشور و ارتباطات بین روسای جمهور که در ملاقات دوجانبه در بیشکک تبلور یافت، به سیاست خارجی دولت روحانی اشاره کرد و گفت: رقابت برای فعالیت اقتصادی در بازار ایران شکل گرفته است. طبیعتا در مسیر گسترش همکاریها، گامهای جدیدی در حال برداشته شدن است و سفر وزیر نفت ایران به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در هفته گذشته به مسکو، در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است.

سنایی افزود: همکاری های استانی جایگاه ویژه ای در افزایش تعاملات اقتصادی داشته و در دیدگاه مقامات دو کشور حائز اهمیت است. بنابراین در این راستا از سفر مقامات عالی آستارخان به ایران و بازدید از استان های گیلان و مازندران حمایت کرده و امیدواریم چنین سفرهایی در راستای گسترش همکاری های دو کشور با موفقیت همراه باشد.

در این دیدار دو طرف همچنین با استناد به نقش قابل توجه و مثبت سرکنسولگری ایران در آستاراخان، از تعامل مثبت این سرکنسولگری با تجار و بازرگانان بخش های خصوصی و همچنین مقامات محلی تشکر و قدردانی کردند.

به گزارش ایسنا، در ادامه سفر، سفیر ایران با حضور در جمع هیات دولت آستارخان و درباره حوزه های مورد علاقه دو کشور تبادل نظر کرد.

در این نشست که به ریاست کنستانتین مارکلوف، رئیس دولت آستارخان و وزرای این دولت محلی برگزار شد، مارکلوف تاکید کرد که سفر سفیر ایران به آستارخان که اولین سفر استانی وی است، نشان از اهمیت این استان در ارتباطات تجاری و اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی در سال جاری به حوزه تولید در این استان نیز وارد شده اند که نشان از تحرک جدید در نوع همکاری ها و حضور در این منطقه است.

رئیس دولت آستارخان به ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستارخان، همکاری های استانی، همکاری های فرهنگی، شرکت در نمایشگاه های فرهنگی و نصب مجسمه حکیم عمر خیام شاعر برجسته ایرانی به عنوان نمونه هایی از همکاری مشترک که نشان از عمق روابط دارد، اشاره کرد.

وی همچنین آمادگی تلویزیون محلی آستارخان 24 برای همکاری با تلویزیون ملی ایران جهت پخش برنامه های معرفی ایران را اعلام کرد.

مارکلوف در پایان تاکید کرد که برای حسن همجواری و دوستی با ایران ارزش بسیاری قائل بوده و اظهار امیدواری کرد که شرکتهای ایرانی تلاش بیشتر در حوزه افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری داشته باشند.

سفیر ایران در مسکو نیز در ادامه به جایگاه آستارخان به عنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به روسیه و بالعکس اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس سران خزر در شهر آستارخان باعث خواهد شد که گام های جدیدی برداشته شده و نمادهای ثابتی از میزان همکاری ها ایجاد کرد.

سنائی ضمن اشاره به تحولات در حوزه همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای دیگر در دولت یازدهم، خواستار حضور موثرتر شرکت های روس در بازار ایران شد.

وی از نمادهای قدیمی حضور ایرانیان در آستارخان مانند مسجد و کاروانسرای ایرانی به عنوان پایه های روابط دیرینه دو کشور نام برده و خواستار حفظ و احیای این نمادها شد.

سنائی به آمادگی وزارت کشاورزی ایران برای همکاری در تولید برنج در منطقه آستارخان اشاره داشته و خواستار تعریف حوزه های جدید همکاری بین دو کشور شد.

انتهای پیام

کد N188272

وبگردی