آفتاب

با سبزی پلو ماهی به استقبال بهار سلامتی می‌رویم

با سبزی پلو ماهی به استقبال بهار سلامتی می‌رویم

از قدیم الایام خوردن سبزی پلو با ماهی در شب عید نوروز برای ایرانیان یک سنت سلامتی و شادابی به حساب آمده است، کمتر کسی است که در خاطرات خود همراه با دیگر رسوم سنتی شب عید سبزی پلو ماهی را به یاد نداشته باشد، چرا که ایرانیان بر اساس یک سنت دیرین در سفره‌های غذای شب عید خود از این غذای سنتی ‌استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، ایرانیان معتقد بودند خوردن سبزی پلو ماهی نشانه حیات است، زیرا سبزی نشان از سرسبزی بهار و برنج نشان از برکت و پرباری دارد و ماهی نیز سمبلی از جنب و جوش، روشنی و سلامتی است و از این رو ‌خوردن یک وعده سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی یکی از رسوم جالب و قدیمی ایرانیان است‌.

مسن‌ترها و موی سپیدان می‌گویند: از آنجایی که کل زمستان را گرمی می‌خوردیم تا گرم باشیم، در بهار باید با ماهی کمی طبع‌مان را سرد کنیم تا به استقبال بهار سلامتی برویم و از خداوند به خاطر نعمت‌های بزرگش سپاسگزاری کنیم.

خوردن سبزی پلو با ماهی یک سنت پسندیده ایرانیان است که امروزه این سنت با پایه‌های علمی گسترده بیش از پیش در میان ایرانیان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است‌.

یک متخصص تغذیه در خصوص ارزش غذایی سبزی پلو ماهی به ایسنا می‌گوید: ماهی غنی از مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، سلینیوم، روی و ید و امگا 3 است و نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های التهابی و... ‌نیز دارد.

محمدی می‌افزاید: گوشت ماهی خواص آنتی اکسیدانی دارد و بهترین منبع پروتئین و ویتامین‌های A و D است.

وی می افزاید: بهترین روش طبخ ماهی آب پز کردن و بخارپز کردن آن است، زیرا در ماهی سرخ شده بسیاری از مواد مغذی از بین رفته و حرارت زیاد روغن امگا 3 موجود در زیر پوست ماهی را از بین می‌برد. کباب پز کردن ماهی نیز روش خوبی برای حفظ موادغذایی موجود در ماهی است.

محمدی می‌گوید: سبزی موجود در سبزی پلو ماهی خواص زیادی دارد‌، خصوصاً آن که اگر در بخار برنج دم بکشد، سبزی به تنهایی سرشار از ویتامین ها و فیبر است که این دو ماده برای بدن بسیار مفید هستند.

این متخصص تغذیه می‌گوید: سبزی‌های پلویی نباید ‌زیاد حرارت ببینند، زیرا مولکول‌های سبزی در اثر حرارت زیاد‌ تغییر جهت داده و ارزش غذایی‌اش از بین می‌رود، بنابراین بهتر است در مرحله آخر پخت برنج از سبزی پلویی و شوید و زیره استفاده شود، زیرا این مواد در تعدیل چربی در رگ‌ها و نیز از بین بردن نفخ دستگاه گوارش مفید هستند.

محمدی ادامه می‌دهد: سیر موجود در سبزیجات پلویی غذای سبزی پلوماهی، موجب خونرسانی به رگ‌ها شده و جریان آن را در رگ تسهیل می‌بخشد. این گیاه پرخاصیت موجب پائین آمدن فشار خون می‌شود، سیر کمک می‌کند تا روند آترواسکلروز در تصلب شرائین کاهش پیدا کرده و مهم‌ترین خاصیت آن آنتی اکسیدان بودنش است.

انتهای پیام

کد N187642

وبگردی