آفتاب

وزیرخارجه هند ادعای حمله انتحاری هوایی به کشورش را رد کرد

وزیرخارجه هند ادعای حمله انتحاری هوایی به کشورش را رد کرد

دهلی نو - ایرنا - وزیر خارجه هند روز دوشنبه ادعای مطرح شده مبنی براینکه عده ای احتمالا قصد داشته اند از هواپیمای ناپدید شده مالزیایی برای انجام حمله انتحاری علیه کشورش استفاده کنند، رد کرد.

به گزارش ایرنا، پرواز شماره ام.اچ 370 شرکت هواپیمایی مالزی با 239 نفرسرنشین 10روز قبل در مسیر کوالالامپور به پکن مفقود شد و تلاش های بین المللی برای کشف آثاری ازآن تاکنون بجایی نرسیده است.

ˈسلمان خورشیدˈ وزیر امور خارجه هند امروز در پاسخ به یک سوال شبکه تلویزیونی سی ان ان -آی بی ان درمورد امکان ربوده شدن این هواپیما به منظور انجام حمله انتحاری علیه یک شهر هند شبیه به حادثه 11سپتامبر، گفت: به نظر من ما هنوز به این حد نرسیده ایم.

اظهار نظر ˈاستروب تالبوتˈ معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا در شبکه تویتر درروز شنبه این هفته به این شایعه دامن زده است.

وی مدعی شده است: مسیر، میزان سوخت و برد هواپیمای بوئینگ 777 انسان را به تصور اینکه هواپیماربایان درنظر داشته اند به یک حمله شبیه 11 سپتامبر در یک شهر هند دست بزنند، وادار می کند.

رسانه های هندی این اظهارات تالبوت را در سطح گسترده ای منعکس کرده اند و وزیر امور خارجه این کشور نیز در واکنش گفت که باید به مردم به منظور کاهش ترس پاسخ داده شود.

وی افزود: ˈ ما امیدواریم که به یک نتیجه هم معتبر و هم قاطع برسیم.ˈ

روزنامه انگلیسی زبان ˈتایمز آو ایندیاˈ نیز امروز نوشت منابع امنیتی هند این نظریه را که هواپیمای ناپدید شده مالزیایی می توانسته به یک شهر هند نزدیک شود رد و تصریح کرده اند یک پایگاه هوایی هند در جزایر آندامان در بیش از هزار کیلومتری خاک اصلی این کشور آن را در صورت ورود به حریم هوایی تشخیص می داد.

یک منبع اطلاعاتی ارتش هند به این روزنامه گفت: هیچ امکان ندارد که رادارهای نظامی ما این هواپیما را در فراز دریای آندامان در شرق کشور تشخیص ندهند.

چندین فروند کشتی و هواپیمای ارتش هند اواخر هفته گذشته جزایر آندامان و اطراف خلیج بنگال را برای کشف آثاری از این هواپیما جستجو کردند و از دیروز این عملیات به منظور کسب هماهنگی های جدید با مقام های مالزیایی به حالت تعلیق درآمده است .

ˈ دی.کی. شرماˈ سخنگوی نیروی دریایی هند گفت: عملیات ردیابی و جستجو درحال حاضر به حالت تعلیق در آمده و همه چیز متوقف شده است.

وی افزود: مقام های مالزیایی اکنون در حال تصمیم گیری هستند و به ما خواهند گفت که به کجا برویم. آنان درحال حاضر از ما خواسته اند درحالت آماده باش بمانیم. منتظر دستور آتی هستیم و بلافاصله بعداز دریافت حرکت خواهیم کرد.

دفتر نخست وزیر هند نیز امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ˈنجیب رزاقˈ همتای مالزیایی ˈمانموهان سینگ ˈ دیشب تماس تلفنی داشته و خواستار کمک فنی مقام های هندی در شناسایی مسیرهای احتمالی هواپیمای گمشده مالزیایی شده است.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N187081

وبگردی