آفتاب

روایت ایرانی فاجعه حلبچه

روایت ایرانی فاجعه حلبچه

یادبود بیست و ششمین سالگرد شهدای حلبچه با حضور جانشین نمایندگی اقلیم کردستان در تهران و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه روابط بین‌الملل و حقوقدانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم یادبود که در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد، احسان هوشمند دبیر این همایش گفت: بیست و شش سال از بمباران شهر حلبچه می‌گذرد. امیدواریم با کمک فعالان رسانه‌یی، پژوهشگران و گروه‌های مدنی، بتوانیم پرونده‌های دیگری را در رابطه با این فاجعه بشری باز کنیم تا ابعاد مختلف آن برای جهانیان پیدا شود. نتایج این فاجعه انسانی بیش از 10 هزار مجروح و مصدومانی است که اکنون بر تن آن‌ها زخم‌هایی از بمباران شیمیایی نشسته است.

در بخش دیگر این مراسم دکتر اسعد اردلان، استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر در حوزه مصدومان شیمیایی، با اشاره به مفاد پروتکل 1925 ژنو مبنی بر مذمت استفاده از سلاح‌های شیمیایی بیان کرد: پس از پایان جنگ جهانی اول که سال 1918 به پایان رسید و 113 تن مواد شیمیایی بر سر مردم ریخته شد، این قرارداد در سازمان ملل به امضا رسید و در آن از دولت‌ها خواسته شد که سلاح‌های شیمیایی در جنگ‌های بین‌المللی به کار گرفته نشود اما یکی از نقص‌های این پروتکل این بود که هیچ ضمانت اجرایی نداشت و در عمل متقابل هیچ ممنوعیتی برای این کار وجود نداشت. در سال 1992 نیز پروتکلی در کنوانسیون ژنو به امضا رسید و این پروتکل در سال 1993 اجرا شد. دولت‌های مختلف نیز متوجه شدند که چه اشتباه بزرگی در پروتکل 1925 با امضا نکردن خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های پروتکل 1993 این بود که نقایص پروتکل قبلی را مبنی بر منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی برطرف کرده بود و در آن تولید، فروش و انباشت سلاح‌های شیمیایی نیز ممنوع شد و هیچ شرطی در این کنوانسیون وجود نداشت و هم‌چنین سازمانی با عنوان OPCW از سوی سازمان ملل برای نظارت بر اجرایی شدن این کنوانسیون ایجاد شد.

هم‌چنین این محقق با بیان تاریخچه عملیات انفال گفت: در حقیقت عملیات انفال یک برنامه سیستماتیک در طول سال‌های 1986 تا 1988 در طی 8 دوره کوتاه مدت و صد روزه بود. سیاست این عملیات، نسل‌زدایی از کردها و انسان‌کشی بود که رژیم نژادپرست بعثی عراق در دوران صدام، آن را عملی کرد.

در بخش دیگر مراسم یادبود بیست و ششمین سالگرد شهدای حلبچه دکتر مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور و مشاور وزیر بهداشت از و پژوهشگران حوزه سلاح‌های شیمیایی، ماموستا عبدالرحمان زیباری، حقوقدان و وکیل مردم کرد عراق در دادگاه صدام برای سلاح‌های شیمیایی و عملیات انفال، محمد صدیق احمد (جگر خون)، جانشین نمایندگی اقلیم کردستان در تهران و محقق روابط بین‌الملل و جعفر حق‌پناه محقق مطالعات قومی و استاد دانشگاه تهران نیز سخنرانی و هر یک مقاله خود را در رابطه با فاجعه انسانی حلبچه و نسل‌کشی کردها برای حاضران قرائت کردند.

در بخش دیگر مراسم یادبود بیست و ششمین سالگرد شهدای حلبچه دکتر مصطفی قانعی، رییس انستیتو پاستور و مشاور وزیر بهداشت و از پژوهشگران حوزه سلاح‌های شیمیایی، ماموستا عبدالرحمان زیباری، حقوقدان و وکیل مردم کرد عراق در دادگاه صدام برای سلاح‌های شیمیایی و عملیات انفال، محمد صدیق احمد (جگر خون)، جانشین نمایندگی اقلیم کردستان در تهران و محقق روابط بین‌الملل و جعفر حق‌پناه، محقق مطالعات قومی و استاد دانشگاه تهران نیز سخنرانی و هر یک مقاله خود را در رابطه با فاجعه انسانی حلبچه و نسل‌کشی کردها برای حاضران قرائت کردند.

انتهای پیام

کد N185231

وبگردی